Del : SMS
Berlingske Business

Priserne stiger for danske forbrugere

Spejderne på indkøb
Foto:

Benzin, tobak, øl og almindelige fødevarer er blevet dyrere, men ifølge en cheføkonom er det langt fra slut med prisstigninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dåsebajerne, cigaretterne, benzinen og letmælken. Alle er de blevet dyrere for den almindelige forbruger: I juli måned er det samlede forbrugerprisindeks steget med 2,3 procent i forhold til samme måned sidste år, viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik.

Juli-tallene kommer efter juni måned bød på et tilsvarende årlig prisstigning på 2,2 procent.

Det er særligt prisstigninger på benzin, som samlet set trækker prisindekset i vejret for juli.

Øl i Danmark

Almindelige fødevarer er blevet 4,0 procent dyrere det seneste år, men forbrugerne skal forberede sig på at skulle have endnu flere penge op af lommerne nede i supermarkedet, vurderer Landbrug og Fødevarers cheføkonom Leif Nielsen.

- Prisstigningen på fødevarer skyldes især fedtskatten, som rammer mange fødevarer. Men den udvikling stopper højst sandsynlig ikke. For med regeringens planlagte sukkerafgift får fødevarepriserne med garanti endnu et nøk opad. Det betyder for de danske forbrugere, at deres købekraft udhules. Og dermed tager man endnu en bid af danskernes realløn, siger cheføkonom i erhvervsorganisationen Landbrug og Fødevarer, Leif Nielsen.

Landbrug og Fødevarers beregninger viser, at den kommende afgift på sukker kommer til at betyde, at en dansk familie med to børn i gennemsnit skal betale omkring 1.200 kr. mere om året for deres fødevarer.

- Hvordan udvidelsen af sukkerafgiften skrues sammen, arbejder skatteministeriet forsat med. Det tegner dog til, at afgiften kommer til at ramme basisvarer som mejeriprodukter med videre, som det for forbrugerne kan være svært at finde alternativer til, siger Leif Nielsen.

- Sukkerafgiften kan - udover et mindre rådighedsbeløb for danskerne - betyde tab af arbejdspladser, særligt i Danmarks yderområder. Afgiften vil især ramme de mindste fødevarevirksomheder, som har størstedelen af deres omsætning på hjemmemarkedet, og som rekrutterer deres ansatte fra yderområderne, siger Leif Nielsen.

Forbrugerprisindekset og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges.

Påvirkningen af det samlede forbrugerprisindeks afhænger dels af varegruppernes prisændringer og dels af varegruppernes vægt.

På årsbasis er det ikke prisstigninger på hverken fødevarer eller benzin, der trækker prisindekset mest op. Ifølge Danmarks Statistik har der nemlig været størst prisstigning på tobak, cigaretter, vin og øl.

Hele 8,2 procents prisstigning har ramt alkoholiske drikkevarer og tobak.

Indenfor varegruppen kommunikation kan forbrugerne dog glæde sig over et samlet prisdyk på 7,7 procent, som er ført an af faldende priser på blandt andet telefoni.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere