Del : SMS
Berlingske Business

Presset øges på registreringsafgiften

pix-bilsalg
Nye tale fra skatteministeriet giver flere organisationer forhåbninger om, at danskerne snart får råd til større, smartere, sikrere og sundere biler, hvis registreringsafgiften skrottes. Foto:

Det er langt billigere at afskaffe registreringsafgiften end hidtil antaget, viser et svar fra skatteministeren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nye tale fra skatteministeriet giver flere organisationer forhåbninger om, at danskerne snart får råd til større, smartere, sikrere og sundere biler, hvis registreringsafgiften skrottes, skriver Jyllands-Posten.

Sidste år blev skatteministeriet bedt om at beregne, hvad det vil koste at afskaffe registreringsafgiften, når gevinster i form af øget momsbetaling og arbejdsudbud modregnes.

pix-bilsalg

Staten får 14,5 milliarder kroner om året på registreringsafgiften og vil lide et provenutab på knap 7 milliarder kroner ved at afskaffe den, viser beregningerne.


Biler_premium_analyse

Det betyder, at det er langt billigere at fjerne afgiften, end regeringen har givet udtryk for i Folketinget hidtil med et skøn på 15-20 milliarder kroner. Med det betyder også, at bilejerne betaler 2 kroner for blot at gavne staten med 1 kroner, påpeger Liberal Alliance.

»Det er en uretfærdig og dum afgift, som især rammer børnefamilier hårdt. Bilen er en forudsætning for at få det hele til at hænge sammen,« siger partiets skatteordfører Ole Birk Olesen (LA).

14BUSUlrik-Noedgaard.jpg

Også i erhvervslivet vækker tallene opsigt. I december anbefalede DIs Produktivitetspanel staten at gøre noget ved registreringsafgiften, og ministersvaret øger presset, mener Thomas Møller Sørensen, direktør for DI Bilbranchen.

»De dynamiske effekter ved at fjerne afgiften skal tages med, når vi ser på de reelle omkostninger ved afgiften,« siger branchedirektøren, mens bilejernes forbund, FDM, ligefrem taler om »brandskatning«.

VW Up kåret til årets bil i Danmark

»Bilafgifterne er forældede og modarbejder målet om grønne og sikre biler,« siger administrerende direktør Thomas Møller Thomsen. Det skyldes, at de dyreste biler, som ofte også er de mest sikre og mindst forurenende, bliver billigere uden afgiften.

Der er dog ikke politisk opbakning til at fjerne afgiften her og nu hverken fra regeringen eller Venstre.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere