Del : SMS
Berlingske Business

Patricia ville kende sit bilbudget

28BUSPatricia-Domagala-Ande.jpg
Patricia Domagala Andersen har valgt at lease sin nye bil i stedet for at købe. Foto: Claus Bech

Fra eje til lease. Efter to brugte biler indgik Patricia Domagala Andersen en leasingaftale, så hun kender sine biludgifter de næste tre år. Hun frygter dog en regning ved afleveringen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at have ejet to biler besluttede Patricia Domagala Andersen sidste år at lease sin næste bil, en Renault Clio. Ikke fordi hun havde haft dårlige oplevelser med de to foregående biler, men fordi hun godt kan lide den økonomiske tryghed, der er ved at kende de månedlige omkostninger ved at have en bil.

»Jeg ville gerne have en ny bil, og så er jeg glad for, at jeg nu ikke skal overveje gensalgsværdien,« siger hun.

Hun vurderer, at prisen på brugte biler i Renaultens klasse er så presset, at det risikerer at koste hende et større tab ved gensalg, end hun bryder sig om.

»Og så ved man jo heller ikke, hvordan den tidligere ejer har behandlet en bil, når man køber den brugt. Hvis der ryger en tandrem eller en kobling, løber det sammen med renter og tab ved salg nok op i det samme, som jeg skal give i leasing, hvor jeg kender udgifterne i tre år,« siger hun.

Se prisoversigten: Pris på leasing i forhold til køb

Patricia Domagala Andersen havde i forvejen regnet på, om det bedst kunne betale sig at købe eller lease. Men på grund af usikkerheden om gensalgsværdien på den brugte bil kunne hun ikke komme frem til et præcist resultat.

Men hun er også opmærksom på, at der er en ubekendt faktor ved privatleasing – nemlig afregningen af eventuelle skader ved aflevering af bilen.

Bange for stor ekstraregning

»Hånden på hjertet så er jeg lidt bange for at få en stor ekstraregning. Jeg blev gjort opmærksom på, at almindelige små ridser ikke koster noget. Men hvem afgør, om en ridse er stor eller lille. Man kan ikke have en bil i tre år uden at lave ridser,« siger hun.

Senest har en anekdote om en en leasingbil, der udløste en ekstraregning på 17.000 kroner ved afleveringen, fået hende til at tænke over det igen.

Men ifølge administrerende direktør i Alm. Brand Leasing Thomas Lindgren Mortensen er regningen i gennemsnit på 2.000- 3.000 kroner på de biler, hvor der er skader.

Patricia Domagala Andersen har faste udgifter på cirka 2.700 kroner om måneden på sin Renault. Den er leaset for tre år med 15.000 årlige kilometer og en førstegangsydelse på 4.000 kroner, der var et kampagnetilbud. Dertil kommer vægtafgift på 2.000 kroner om året og forsikring på 400 kroner om måneden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere