Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

Papirbilletten koster i fremtiden 50 kr.

Lavprisselskabet Sterling er nu oppe på, at 60 procent af samtlige pladser bestilles og sælges elektronisk mod 25 procent

for et år siden.



- En stigning vi slet ikke havde forestillet os, siger adm. direktør Johnni Overby fra Sterling.

- Vi er glade for udviklingen, for det giver os tid til at tage os af firmaaftaler og af rejsebureauerne.



- Samtidig kan vi registrere,

at vældig mange af dem, der bestiller på nettet også tager hotel og ikke mindst biludlejning med i købet.

Derfor har vi set rigtigt ved også at tilbyde landarrangement, men det er noget, folk selv må klare, og det går

ikke ind som et pakkearrangement, hvor der skal betales fem kr. og være forskellige garantier. Noget andet er så, at det

fungerer, og kunderne er tilfredse.



- Vi har mange yngre kunder, og de er vænnet til de elektroniske systemer, siger Johnni

Overby



Flere større danske firmaer har tegnet aftale med Sterling især på ruterne fra København til

Oslo, hvor der nu er to morgenafgange og til Milano med tre ugentlige afgange.



Tendensen med de mindre firmaers kontakter til

og fra Norditalien er fortsat, men det er kun på Oslo, at Johnni Overby tør fastslå, at forretningstrafikken har

rundet de 30 procent.



Hos SAS er tendensen med de elektroniske billetter den samme, selv om det store udbud til hele verden ikke

gør det nær så enkelt som hos et lavprisselskab som Sterling.



- I august var 36 procent af hele vort salg

på nettet, og det er en kolossal fremgang, siger direktør Palle Christensen fra SAS Danmark.



- Vi vil gerne fremme

det billetløse fly, og her er udviklingen med os. Vi har lært noget i den retning fra lavprisselskaber som Easyjet og

Ryanair.



- Vi har netop besluttet, at en papirbillet skal være 50 kr. dyrere, men har selvfølgelig fuld respekt

for, at der også er kunder, der vil have det, fortsætter Palle Christensen.



I rejsebureauerne er tendensen den samme.





Boardingkort fås i reglen ved skranken i afgangshallen eller gennem automaterne, som i Danmark har været meget længe

om at komme op i samme udnyttelsesgrad som for eksempel i Sverige.



Men en hel del, især lidt ældre kunder, vil under

ingen omstændigheder af med deres papirbillet, rapporterer bureauerne.



Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen