Berlingske Business
LIVE
14:33 Møns Bank skuer op for forventningerne

Nyheder fra hele verden

Trailerfolket, som kører over grænsen, har naturligvis en fornemmelse af, at vin er dyr i Danmark. Men det er stort set

kun vin i den helt billige ende, det kan betale sig at køre langt efter. Lige så snart vi kryber lidt op ad prisskalaen,

ser vi ofte, at de lidt bedre vine endda er billigere i Danmark end i producentlandet.


Denne uges vintest går tæt

på nogle af nyhederne på det danske marked. Det kan være et helt nyt mærke. Et nyt distrikt. Eller bare en

ny årgang. Vi har valgt i første omgang at koncentrerer os om de nye rødvine.


Men selv om det hele er rødt,

må vi forberede os på, at ganen og sindet blive bombarderet med forvirrende mange smagsindtryk. Det er vine fra mange

forskellige lande. Forskellige druesorter. Forskellige årgangen. Forskellige prisniveau. Og fra producenter med forskellige

intentioner.

Skærpede krav

En sådan test stiller skærpede krav til panelet. Normalt bevæger vi os i en

zone med sammenlignelige vine. Selv det er ikke altid lige let. Men som regel bliver vi enige. Her er opgaven langt mere kompliceret,

men vi er klar til - i absolut tavshed - at gøre vores individuelle bedømmelse, "gætte" på hvad

det er, og notere cirka-prisklasse.


Inden testen diskuterer vi de seneste undersøgelser, som viser, hvor dumme, utilstrækkelige

og let påvirkelige vi er, når det drejer sig om at vurdere smag. En nylig undersøgelse har vist, at "smagsdommere"

ubevidst lader oplevelsen afhænge af irrelevante faktorer. En og samme vin fik to helt forskellige bedømmelse.


Da

den første gang blev smagt, havde panelet fået at vide, at det var en af Bordeauxs store, og den blev bedømt med

passende høje karakterer og det rigtige ordvalg.


Da samme vin igen blev smagt blindt, var det blevet antydet overfor panelet,

at det var en ret ordinær vin. Bedømmelserne var derefter. Nogle kunne decideret ikke lide vinen. Panelet bestod ikke

af hyggeamatører, men af garvede professionelle. Samme panel fik for øvrigt også hvidvin, som var farvet rød.

Ingen opdagede det. Alle beskrev den som en rødvin.

Inspiration

Alarmerende vil nogle nok mene, men man kan lige så

godt vænne sig til, at sådan er virkeligheden. Det stiller naturligvis spørgsmålet, hvad man så kan

bruge andres bedømmelse til? Ja primært for at se, hvordan han/hun/panelet på et givnet tidspunkt oplevede vinen.

Det er selvfølgelig kun noget værd, hvis ikke han/hun/ panelet bagefter smagningen korrigerer bedømmelsen, så

den passer til den status, vinen har.


Man skal lade sig inspirere af andres bedømmelse. Ikke diktere. Og man skal tvinge

sig selv til at forstå, at den bedste smagsdommer, man kender, er én selv.


Efter denne snak, kunne man frygte, at

panelet havde mistet selvtilliden. Men det var slet ikke tilfældet.


Det var jo bare en understregning af, at man skulle

give udtryk for sin egen bedømmelse. Det er jo let nok. Derimod er det svært, når man skal gætte på,

hvad man forventes at skulle mene.


Denne gang vil man til smagekommentarerne kunne se (i parentes) panelets foreslåede

minimum/maksimum-priser og derefter, hvad man kunne blive enige om at gætte på, at det kunne være.






Konklusion

og stjerner

Konklusion: Nyhederne kunne antyde, at det bliver et fint år for italiensk vin. Generelt var det flotte og velsmagende

vine, som man kan glæde sig til at møde. Ingen i panelet kunne smag kvalitet til over 150 kr. Så er det ofte, når

man bliver bedt om at sætte pris på en blind vin. Man vil nødig komme til at skrive 200 kroner ud for en vin til

39,50. Men svagheden i dette system er, at de dyre vine altid vil komme til at se mindre gode ud i den samlede bedømmelse.


Pointsystem:

En stjerne: Lever ikke op til, hvad etiket og pris lægger op til. To stjerner: Den "gode gennemsnitsvin". Tre stjerner:

En god oplevelse over gennemsnittet. Fire stjerner: En vin, der ligger klasser over gennemsnittet. Fem stjerner: Den ekstraordinære

vinoplevelse.





Bourgogne Grand Ordinaire, Champy Pére & Cie Kompetent, fyldig og tør velsmag. Godt sat

sammen. (45-90) fransk, men ingen gættede på Bourgogne.


Juuls Vinhandel 33 31 13 29 kr. 55,-





2000 Poggio

Muralto, Umbria Rosso


Mørk, tæt, i en blød, fyldig vinøs og svesket indpakning. (!00-150) Meget italiensk.

Der blev gættet på supertoscana.


Holte Vinlager 45 42 04 15 kr. 95,-





2000 Barbera Piemonte, Terre dei

Princip


Sødmefuld næsten fedladen og mættende. (40-70) ubestemmelig oversøisk. Helt forkert! Den var

kun ubestemmelig.


Premier Cru Wine A/S 43 63 99 05 kr. 44,-





2000 Barbera d''Alba "Voerzio"


Flot og rank

vin med dybde og et godt angreb af moden, saftig garvesyre.


(70-120) stor tvivl, men der blev peget på Rhne. Det er samme breddegrad.


Sigurd

Müller Vinhandel 98 18 50 99 kr. 155,-





2000 Pojve e Sandri, Pinot Nero, Vigneti delle Dolomiti


Lys og let. Med

fine undertoner men forløsningen kom aldrig. (30-60) Ingen kvalificerede bud.


Kjær & Sommerfeldt 70 15 65 00

kr. 108,50





1999 Poggio Belvedere, Arnaldo-Caprai, Umbrien


Intens frugtsaft med god blød syre, lidt hindbær

og kirsebær. (50-70) Fire sagde Italien. To sagde Californien. Det er jo samme sol.


K:B: Vinimport 33 14 99 14 kr. 84,-





1997

Oak Village Premier Barrel Sélection Cabernet Sauvignon, Sydafrika


Sort, stadig lidt rå, kaffe, chokolade, solbær

og stor fylde. (70-100) fra et land, hvor solen skinner fra morgen til aften. Ja!


Vingaarden 63 17 18 19 kr. 85,-





1998

Wente Central Coast, Cabernet Sauvignon, Californien


Lækker, saftig solbær med undertoner af kirsebær/chokolade

og et pift mynte. (90-150) Californisk Cabernet Sauvignon. Ingen tvivl.


SuperBest og Spar (43 22 84 34 anviser ) kr. 69,95





1999

Alma TerraMater, Merlot Central Valley, Californien


Meget velsmagende, nærmest indsmigrende. Intens, fyldig, klassisk vin. (70-150)

der blev igen gættet på CS fra Californien. Men det var Merlot.


Erik Sørensens Vinhandel kr. 62,-





1999

Il Principio, Aglianico d''Irpinia, Terredora Italien


Mørk og intens. Kompleks med vinøs fylde og karakterfuld moden

syre. (60-100) Sydrhne - næh Apulien i Syditalien.


Bilka kr. 87,50





2000 Long Flat Vineyard, Shiraz Tyrrell''s




Wines South Australia Magtfuld vinbombe, lækker saft med stor fylde. (50-90) den må være australsk, og det

var den.


Specialhandlen (43 65 43 65 anviser nærmeste forhandler) kr. 49,-





1999 Il Bosco, Luigi Tenimenti d''Alessandro,

Cortona, Toscana


En udfordring. Intens fyldig velsmag i flere lag, det hele pakket ind i vat. (80-150) Supertoscana men ingen

bemærkede, at det var Syrah.


K.B. Vinimport 33 14 99 14 kr. 239,-





1998 La Capanna al Sole, Zinfandel, Primitivo

di Puglia


Tæt og intens, masser af sol, kraft og saft med fine krydrede undertoner (50-90) Halvdelen var i Rhne, og halvdelen

i Apulien.


SuperBest og Spar supermarked ( 43 22 84 34 ) anviser kr. 69,95





1999 Langhe Nebbiolo, Azienda S. Martino,

Piemonte Lidt spinkel "nervøs", men med en fin smag, lidt violer og kirsebær. (40-60) Ingen kvalificerede gæt.




Føtex kr. 69,95





1999 Pierro, Pinot Noir, Margaret River, West Australia


Varm og krydret med lidt kanel

og lidt cigarkassetræ. Velsmagende. (50-100) to gættede på Pinot Noir. Og tre på Australien.


K.B. Vinimport

33 14 99 14 kr. 167,-





1999 Maxima, Cabernet Sauvignon, Sydbulgarien


Anmassende, kraftig nærmest sødmefuld

og krydret med dæmpet syre. (50-60) Der blev gættet oversøisk.


Juuls Vinhandel 33 31 13 29 kr. 59,75

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen