Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Nye vitaminer til Clio

Også denne nye version af Clio V6, der havde premiere på biludstillingen i Paris, er en topersoners, baghjulstrukken sportsvogn med tværstillet,

centerplaceret V6-motor.



Bilens sportslige karakter understreges markant af en accelerationstid (0-100 km/t) på mindre

end seks sekunder.



Den hidtidige treliters 24 ventilede V6-motor har gennemgået en omfattende udvikling, som yderligere

har fremhævet dens sportslige karakter. De 255 hk ved 7.150 omdrejn./min. fortæller om en motor, der elsker at blive brugt

ved høje hastigheder, men som takket være et drejningsmoment på hele 300 Nm ved 4.650 omdrejn./min. alligevel gør

bilen rimelig komfortabel ved mere normale hastigheder.



Også i denne nye version får Clio V6 sin egen, specialudviklede

sekstrins gearkasse.



Sammenlignet med tidligere ligger den totale gearing lavere, hvilket har givet en hurtigere reaktion og

en bedre acceleration.

Mere præcist

Samtidig har en ny skiftemekanisme og et ændret udvekslingsforhold for første,

andet og tredje gear gjort gearskiftet lettere og mere præcist.



Akustikken i den nye Clio V6 har været et særligt

fokusområde, og ingeniørerne har skabt en særlig metallisk og sportslig udstødningslyd, som ligeledes øger

køreglæden. Målgruppen er præcis den samme, som for den hidtidige udgave, som blev bygget i 1.630 eksemplarer

i sin 20 måneders levetid.



Den nye Clio V6 samles på Renault's Alpine fabrik i Dieppe, hvortil karrosseriet leveres

fra en specialafdeling på Renault's fabrik i Flins.



På den måde drager produktionen af den nye Clio V6 med

blot 12 biler om dagen fordel af både de kvalitetsstandarder, der karakteriserer en serieproduktion, og den know how, der er

særegen for arbejdsstyrken på Alpine-fabrikken. Hvad angår sikkerheden har den nye Clio V6 samme struktur som de

øvrige Clio-modeller.



Den har også det fulde program, når det gælder aktiv sikkerhed og passagerbeskyttelse:

ABS, xenon forlygter, 'intelligente' airbags foran og sikkerhedsseler udstyret med seletrykbegrænsere og forstrammere samt sideairbags,

der beskytter hoved og brystkasse.



Den nye Clio V6 kommer på markedet i løbet af foråret 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen