Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ny golfstrøm på vej til Algarve

Nye golfbaner dukker i disse år nærmest op på samlebånd på Algarvekysten - den sydligste del af Portugal

ud mod Atalanterhavet. På strækningen fra Sagres i vest til grænsefloden mod Spanien i øst, Guadiana, findes

i dag 23 baner, og om fem år ventes der at være det dobbelte antal!


Der er åbenbart ingen ende på, hvad

der kan bygges af golfbaner på disse kanter, selvom byggeprisen for en 18 hullers baner ligger i omegnen af 50 mio. kr. Kun

få portugisere har råd til at spille golf, så den portugisiske golfunion tæller stadig ikke over 10.000 medlemmer.

Til gengæld betaler golfturister fra Nordeuropea gerne i rimeligt dyre domme, hvad det koster at spille at spille greenfee-runder

på Algarve. Således blev der på de 10 spilbare Algarve-baner i 2001 spillet 950.000 greenfee-runder - et gennemsnit

pr. bane på næsten 48.000 runder - til gennemsnitligt 500 kr. pr. styk!


En enkelt ny bane, Boavista Golf, er allerede

åbnet i indeværende år. Det skete rent faktisk på årets første dag, hvor de første greenfee-gæster blev

lukket ind til favørpris, 28 euro - ca. 200 kr. - for 18 huller.


Den pris skal man dog ikke lade sig forlede af, for

i højsæsonen (marts-april) stiger prisen til 45 euro, som dog stadig skal betragtes som en introduktionspris - indtil

banen bliver kendt. De fleste andre Algarve-baner ligger i gennemsnit på 60-70 euro for én greenfee-runde, og dét

prisleje må Boavista også forventes at operere i allerede til efterårets højsæson (oktober-november).






Delte

meninger

Boavista betyder »nydelig udsigt« på portugisisk, og dét er netop, hvad man får serveret i rigt

mål på denne bane.


Mod syd kigger man således ud over Atlanterhavet, mod nord til Monchique-bjergene og mod

øst til den historiske by Lagos og videre over floddeltaet til den store fiskerby Portimao.


Selve banen er kuperet og

spændende, omend variationen med mange uphill- og downhill-fairways ikke just tiltaler spillere, der foretrækker at gå

en golfrunde på egne ben fremfor at sidde i en buggy.


Det skinner klart i layoutet igennem, at banen er bygget til golfbiler

- med dertil indrettede køreveje.


Men den engelske arkitekt Howard Swan har under alle omstændigheder skabt en særdeles

varieret bane, som der vil være delte meninger om. Nogle vil sandsynligvis kritisere banen for mange blinde slag, mens andre

vil hævde, at det mere er et spørgsmål om at tænke sig om og spille strategisk. Ikke mindst på de sidste

ni huller, hvor meget vand kommer i spil, gælder det om at holde hovedet koldt, hvis scoren ikke skal spoleres.


Et par

3-hul må karakteriseres som banens bedste, nemlig 6. hul, hvor bolden fra både dame- og herre-tee (henholdsvis 126 og

152 meter) skal slås til en højtliggende green over en bred og dyb slugt. En kikser fra teestedet betyder tabt bold,

så et klokkerent slag er nødvendigt her.


Det er meningen, at et hotel med 250 værelser skal bygges på

banen, hvor en lang række villabyggerier allerede er i gang.


Dét betyder nok lidt urolige omgivelser på en

del af huller, indtil de mange byggerier står færdige

To skotske baner

Helt anderledes fysiske anstrengelser - i behagelig

retning - tilbyder den nyeste Algarve-bane, Quinta da Ria, ved en anden historisk by, Tavira, midtvejs mellem Faro og den spanske

grænse. Den åbner i slutningen af februar, mens en søsterbane samme sted, Quinta da Cima, åbnes i april.


Selvom

begge baner har amerikansk arkitekt, Rocky Rockymore, har de mere karakter af skotske links-baner, men de er også bygget af

et skotsk anlægsfirma, som har gjort meget ud af at forme de bløde pukler, der specielt omkranser greens på det

relativt flade areal i den fredede naturpark Rio Formosa.


Denne specielle placering medfører, at der er er totalforbud

mod byggerier på banerne, og at det eneste byggeri, der vil få relation til Ria Quinta da Ria og Quinta da Cima, bliver

et hotel med 650 senge udenfor Ria Formosa-området, der bevidst beskyttes både miljømæssigt og økologisk

på grund af et rigt fugleliv og stor saltindvinding.


Det store tyske rejseselskab TUI og eksklusiv-klubben Robinson har

fra starten kastet sig over de to nye baner, som i løbet af kort tid forventes at blive rene tilløbsstykker.


Både

fordi omgivelserne udenfor golfbanerne generelt er roligere på Øst-Algarve end på Vest-Algarve, og fordi både

Quinta da Ria og Quinta da Cima med brede, bløde fairways vil tiltale mange minde gode spillere.


Dermed være ikke

sagt, at der er tale om to lette baner. Fra klubtees måler begge over 5900 meter for herrer og over 5100 meter for damer, og

- på ægte skotsk maner - er greens beskyttet af mange bunkers, stor, små, dybe og flade imellem hinanden, så

sandjernet automatisk kommer meget i spil.

Spanske priser

Den første bane på Tavira-kanten, Benamor, åbnede

i 2000, og endnu et 36 hullers-anlæg - med Jack Nicklaus-design - er projekteret midtvejs mellem Tavira og den spanske grænse.




Sandsynligvis vil disse to baner stå færdige i løbet af et par år, så til den tid vil der for

alvor blive konkurrence mellem Øst-Algarve (Sotavento-kysten) og Vest-Algarve (Barlavento-kysten).


Inden Benamor åbnede,

var der kun en enkelt bane øst for Faro, Castro Marim, ved Guadiana-grænsefloden, så strømmen af golfturister,

der lander i Faro-lufthaven, ser ud til at blive endnu stærkere og mere fordelt fremover - fordi ikke alle behøver at

drage mod vest.


Det eneste, der kan minimere denne strøm, er, at greenfee-priserne på Algarve generelt synes på

vej mod samme høje niveau som på den spanske solkyst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen