Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Nu lyser bilen om hjørner

Alt luksusudstyr bliver med tiden demokratiseret. Det vil sige, at det avancerede udstyr fra de absolutte topbiler stille og roligt

breder sig ned i de billige biler, som danskerne køber flest af.



De blokeringsfri bremser, ABS er i dag en selvfølgelighed,

men begyndte som avanceret udstyr i de dyreste biler. Og sådan er det gået med stort set alt det udstyr, der findes i

en moderne bil. Senest er airconditionering blevet standard, når vi lige ser bort fra de helt små modeller og nu ser det

ud til at avanceret lys bliver det næste.



Audi var først med xenonlys, der kan lyse rundt om hjørnet i topmodellen A8

og nu følger Opel trop i form af et tilsvarende system. Opels system begynder i Opel Vectra og Signum men mon ikke vi også

ser det i den nye Opel Astra, der lanceres næste år.



Audi kalder deres lygter for Adaptive Light mens Opel bruger

forkortelsen AFL - Adaptive Forward Lighting.



Indtil nu har en bils forlygter primært bestået af nærlys og

fjernlys og de nye ''rundt om hjørnet'' lamper sidder populært sagt midt i mellem.



Baggrunden for de nye lygtetyper

er nye EU regler. Tidligere måtte kun hovedlyset være bevægeligt - ikke det asymmetriske lys. Opels AFL er en kombination

af drejelige Bi-Xenon lygter og lys, som drejer sig 90 grader i snævre sving og i vejkryds. Systemet er udviklet af Opel og

Hella i fællesskab.



Målet med de nye lygtetyper er at mindske natulykkerne. der sker relativt mange ulykker med dødelig

udgang om natten, selv om der er færre biler på vejene.



Sammenlignet med almindelige forlygter opregner Opel følgende

fordele ved AFL



lKurvelys



De drejelige forlygter lyser i en vinkel på plus/minus 15 grader, afhængig af styretøjets

stilling og bilens fart. Kurver oplyses bedre med op til 90 procent.



lDrejelys: Vejkryds og snævre kurver får ekstra

bred belysning. Lyset breder sig op til 90 grader i forhold til bilens køreretning i en afstand af cirka 30 meter fra bilen.

Dette drejelys skal kun virke med op til 50 kilometer i timen, så det ikke aktiveres ved overhalinger eller baneskift på

motorvejen.



Audis system virker i princippet på samme måde men har yderligere en funktion. Når bilen sættes

i bakgear tændes begge ''hjørne lys''. Det sker både for at advare andre trafikanter om at her er en bil, der bakker,

men også fordi det kan hjælpe chaufføren, at der er mere lys omkring bilen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen