Del : SMS
Berlingske Business

Morgenmad er en super investering

til bm M/S f Nespresso-kaffe på Kokkeriet
Nespresso-kaffe på Kokkeriet Foto:

Mens aktiemarkederne i Europa og USA efterhånden halter lidt, så er kaffepriserne steget med 79 procent, og råvarerne til din morgenmadskomplet følger lige efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du nytårsmorgen over morgenmaden sad med dunkende hovede og overvejede, hvilke investeringer, der mon ville være de bedste at springe på i det nye år, så var svaret på bordet lige foran dig.

Mens priserne på aktier er faldet tilbage efter en god start på året, fortsætter prisen på kaffe ufortrødent opad. Fra nytår til i dag er prisen på arabica-kaffe steget med knap 80 procent på grund af tørke i Brasilien. Stigningen er så kraftig, at kaffekæden Starbucks ifølge Wall Street Journal har sikret sig faste priser på kaffe og har sat en stopper for yderligere indkøb af kaffe indtil priserne falder igen.

Men det er ikke blot kaffe, der stiger i pris. Faktisk er det hele morgenplatten rundt. Svinekød er oppe med 41,6 procent på markedet i Chicago, mens majsen i dine corn flakes er steget med 21,5 procent. Appelsinjuice koster i dag knap 17 procent mere end ved nytår og prisen på hvede og æg følger tæt efter.

Til sammenligning er de danske eliteaktier i OMXCAP "blot" steget med 11,3 procent. Det er dog markant bedre end de europæiske og amerikanske aktiemarkeder som helhed.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere