Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Minderige stunder

Vi ved, at mange af ErhvervsBladets læsere har lyst til at følge lidt med i, hvad der sker i vinens verden. Og få

inspiration og gode råd.


Når man taler om gode vinoplevelser, er vinen sjældent alene om at skabe minderige

stunder. Omgivelserne, stemningen og selskabet. Det hele skal gå op i en højere enhed. En kendsgerning der bekræftes

af otte kendte danske vinfolk, som fortæller om "vinen de aldrig glemmer". Selv vedstår jeg, at jeg aldrig har

haft magiske øjeblikke i et sterilt smagelokale omgivet af alvorlige herrer, der gør noter. Også selv om det er

verdens bedste vine, som er til bedømmelse. Hvis jeg skulle have skrevet om min bedste vinoplevelse, kunne det godt være

dengang ovre i Californien hos Wente.


Det er et gammelt familievinhus inde i det historiske Livermore. Der var dækket

op til picnic på den store plæne bag vingården. Kølig, frisk og sprød Chardonnay til havets frugter,

mørk, kraftig Murrieta''s Well Zinfandel til andelår.


Da mørket havde sænket sig, lyste projektører

op på scenen, hvor vinmarkerne var bagtæppe. Og den gamle hippi-gruppe Peter, Paul and Mary sang alle de gamle sange.

Eric Wente kunne alle sangene udenad. Vi andre nøjes med at synge med på omkvæder til "Puff the magic dragon".


Vinen,

maden, sangene, stjernerne på den sorte himmel og familien Wente gjorde det til et af disse øjeblikke, som huskes altid.

En lignende oplevelse venter et par heldige vindere i vores store konkurrence. Der er lagt op til nogle californiske dage, som de

fleste bare må nøjes med at drømme om.


Apropos drømme har vi også en smagning af "drømmevine".

Det er Kjær & Sommerfeldt, som har lovet at lukke nogle eksklusive vine op for en lille gruppe af ErhvervsBladets læsere.




Mellem disse vine vil være Petrus, som vel nok er den mest omtalte vin netop nu. Vi trækker lod om hvem, der skal

deltage.


Apulien er den vinregion, som har haft størst succes på det danske marked de sidste årtier. Vi går

tæt på mulighederne. Spanien bliver også ved med at overraske. Vi tager vinturen rundt i landet for at få

en fornemmelse af, hvad der venter os.


Kendere diskuterer Grand cru Classé vine og Maltwhisky. Og Portvin. Det sidste

har vi en guide til, så man hurtigt kan finde vej.


Der er også en hurtig introduktion i, hvordan man skal agerer,

hvis man inviteres til vinsmagning. Det at agere er nemlig vigtigere end noget andet.


Vi har en praktisk øvelse for de,

som ønsker at lære de mest klassiske smagsklasser at kende. Holte Vinlager har udvalgt seks røde vine, og de vil

danne basis for en decideret vinskolesmagning. Det er for begyndere og let øvede.


Jordbund, druesort, klima, årgang

og producent må finde sig i at komme i anden række, når forbrugerne vælger vin i dag. De går nu efter

points, glas, stjerner og medaljer. Vi har en kommentar til den aktuelle situation. God fornøjelse

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen