Berlingske Business
LIVE
14:33 Møns Bank skuer op for forventningerne

Livsstilsbilen i mudderpølen

(BIRMINGHAM) - Da Land Rover for 13 år siden lancerede 4-hjulstrækkeren Discovery, nåede man ud til et langt større

publikum og fik skubbet salget af fabrikkens biler markant i vejret. Efter sommerferien lancerer Land Rover tredje generation af Discovery

med et væld af små og større forbedringer.


Land Roveren er så at sige skabt i mudderet. Da den blev

udviklet i årene efter anden verdenskrig, var det for at skabe et alternativ til Jeep og tilbyde et køretøj, der

ikke holder sig tilbage for nogen form for forhindring.


Mens Land Rover kan siges at være for hard core-brugere af 4-hjulstrækkere,

appellerer Discovery til et betydeligt bredere publikum. Bilen placerer sig på det stærkt voksende SUV-marked, som står

for Sports Utility Vehicle, d.v.s. biler, der er anvendelige til hverdagsbrug, arbejde og aktiv fritid.



Design-nyheder

Den

nye Discovery er forfra let genkendelig med dobbelt indfattede forlygter. Den har fået en ansigtsløftning med bl.a. en

ny kølergrill og stødfanger samt nye, større baglygter, så blinklysene er flyttet op for at gøre

bilen mere synlig.


Selv om Discovery har sin store styrke off-road, er der mange ejere, der ikke fjerner sig mange meter fra

den asfalterede vej. For dem er Discovery en livsstilsbil.


Det er en godt indrettet bil, hvor bagsædepassagererne sidder

højt og har et godt udsyn, sæderne er komfortable, og der er i det hele taget god plads i bilen. Kører man mest

på landevej, oplever man den nye Discovery som en bil med glimrende køreegenskaber, hvor bremser og affjedring er forbedret

i den nye version. Bilen er udstyret med ACE-systemet, som modvirker krængning specielt i sving - i øvrigt slår

ACE-systemet automatisk fra ved terrænkørsel.


Et minus er den meget store venderadius, der gør den lidt besværlig

at manøvrere i tæt bytrafik. Discovery er selvfølgelig også en arbejdshest, man kan stole på under

de mest umulige terrænforhold. Det er her, bilen for alvor bliver sjov og spændende at køre.


Den er udstyret

med en ny diff-lock - et låsbart centerdifferentiale, som man hurtigt lærer at arbejde med, og som gør det muligt

at bestige selv meget stejle forhindringer.


Desuden har Discovery nu som standard Land Rovers unikke Hill Descent Control - en

simpel knap til en nedkørselseskontrol, hvor det unikke ligger i, at den indvirker på ABS-bremsesystemet i stedet for

på motoren, som andre lignende systemer gør. Når systemet er aktivt, skal man blot holde fødderne fra bremsen,

når det gør stejlt nedad, og lade bilen køre selv.


Sikkerheden er naturligvis i top i en bil, der nemt kommer

ud i så skæve vinkler, at udenforstående ville tro, at den vælter. I opbygningen er karrosseriet forstærket,

og der er ABS-bremser med elektronisk fordeling af bremsekraft.


Discovery fås som personbil med fem og syv sæder,

hvor prisen kommmer til at ligge fra 575.000 kr, men i Danmark vil den primært blive solgt på gule plader, hvor prisen

begynder på 275.000 kr inkl. moms. Som gulpladebil har den et bagagerum, der er 1625 mm lang og mellem 1030 og 1480 mm bredt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen