Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ledestjerner eller tyranni

Hvordan smager fire stjerne, eller for den sags skyld 91 points? Ikke af noget som helst kan man sige, men alligevel er det blevet

så magtfulde begreber, at mange udelukkende lader det bestemme deres vinvalg.


Det er lidt skræmmende. Vin er jo i

høj grad en subjektiv oplevelse, og det gør, at den eneste, der kan bedømme en vin, så man kan bruge det

til noget, er én selv. Så enkelt er det, og alligevel ikke.


For når det drejer sig om smag, har man generelt

ikke stor tiltro til sig selv. Og skal man servere vin for andre, vil man også gerne dele ansvaret med andre. Eller helt give

det fra sig.


Points, glas, stjerner og hvad man ellers bruger til de forskellige vinbedømmelser, er en bekvem løsning

på et meget stort problem. Smag kan nemlig ikke beskrives nøjagtigt med ord. Hvordan smager en bøf f.eks.?


Godt!

Saftig og - ja man bliver nærmest desperat. For man ved ned til mindste detalje, hvordan sådan en sag smager, men ordene

findes ikke.


Man er nødt til at bruge sammenligninger med andre ting, og det kræver en masse træning. Og

selv om man tager sig meget sammen, er det langt fra sikkert, at andre forstår noget som helst af det, man siger.









At

smage og at drikke

Først må vi slå fast, at der er forskel på det at smage vin, og på at drikke vin.

Det at smage på vin er en helt målbevidst handling, der fører til en række objektive og subjektive betragtninger.

Der er to hovedformer for smagning; den tekniske og den hedonistiske. Sidstnævnte er læren om lystfølelse som det

højeste gode.


Både formålet og måden, smagningen foretages på, er forskellig for de to hovedformer.

Den tekniske smagning udføres af den professionelle indkøber, der først og fremmest skal bedømme, om vinen

har fejl, og om den er typisk for sin alder og oprindelse.


En professionel smagning skal være så objektiv som mulig.

Det behøver den lystbetonede smagning ikke at være. Her skal man udelukkende koncentrere sig om at lade sig behage af

vinens mange smags- og aromastoffer.


Det vil i høj grad blive en subjektiv oplevelse.


Den stigende vininteresse

har medført, at der i stor udstrækning sker en overlapning af de to smagsformer. Mange vinamatører har inkorporeret

den professionelles strenge, objektive bedømmelsesform.



Intet nodesystem

Endnu er der ikke opfundet et vinens nodesystem,

selv om det at lytte til musik og det at smage på mange måder minder om hinanden.


Begge dele appellerer til sanserne,

og begge er flygtige oplevelser. Ud fra dette må vi konstatere, at hvis vi skal have andre til at bedømme vin for os,

så kan det nødvendigvis kun blive de objektive betragtninger, som kan bruges.


Det er sådan ret banale ting

som sød og tør, let eller kraftig, neutral eller krydret, garvesyre eller frugtsyre, autentisk eller ikke autentisk, og

om vinen er på vej op eller på vej ned.


Blandt professionelle er der ikke diskussion om disse ting. Det er nøgternt

konstaterende og ikke særligt ophidsende at beskæftige sig med. Hele eventyret ligger i de subjektive oplevelser.


Det

er de følelser, drømme, minder og billeder, som vinen sætter i gang, som er sjælen i oplevelsen, og som

er det, der adskiller vin fra andre drikkevare.


Det kan ikke beskrives med stjerner og points. Det er at narre folk, hvis man

prøver at bilde dem noget andet ind. Derfor er der en voksende modstand mod karaktergivning, som eneste antydning af en vins

kvalitet. Men modstanderne står svagt, for de har ikke noget oplagt at sætte i stedet for.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen