Del : SMS
Berlingske Business

Lad ikke flyselskabet vinde

06BUSBagage-163858.jpg
Det er ikke til megen nytte, at kufferten kører rundt på bagagebåndet, hvis det ikke er i den lufthavn, man selv er landet i. Og der er åbenbart ikke ret meget hjælp at hente fra flysselskabet, som man har betalt for at fragte både én selv og éns bagage til rette sted, når først man er ude af flyet. Foto: Iris.

Ombord på flyet møder man oftest smilende og hjælpsomme stewardesser, men mister eller ødelægger flyselskabet din kuffert, er det nogle helt andre mennesker, flyselskabet pudser på dig, skriver finansjournalist Mads Sixhøj i dagens klumme.

Artiklen fortsætter under annoncen

KLUMME: Aaah, ferie! Væk fra alle hverdagens bekymringer. Bare pakke en kuffert med det fornødne tøj og toiletsager, og så af sted med flyveren til varmere himmelstrøg. Smilende stewardesser på flyet lader dig forstå, at de vil gøre alt for at give dig den bedste start på ferien. Skønt.

Men når du lander med flyet og finder ud af, at flyselskabet af uforklarlige årsager ikke har fået din kuffert med, så begynder alle bekymringerne igen. Og så møder du pludselig den del af flyselskabets personale, der tilsyneladende intet kan eller vil gøre for at hjælpe. Og hvor målet for dem ser ud til at være at få kunden til at opgive sit krav mod selskabet.

Det har jeg nu oplevet flere gange, og jeg vil fortælle om én konkret oplevelse, jeg havde med flyselskabet American Airlines, i håb om at andre kan få gavn af at høre om selskabets metoder.

Vel ankommet til Los Angeles’ lufthavn finder jeg ud af, at American Airlines (AA) ikke har min kuffert med. En flink AA-medarbejder i lufthavnen siger, at kufferten bør være fremme dagen efter. Fint.

09BUSMETRO-183817.jpg

Fire dage senere har vi stadig ikke kufferten. Vi er i mellemtiden kørt ind i landet i vores lejebil, og vi har hver eneste dag selv måttet ringe til AA for at få nyt i sagen. For AA kan/vil kun ringe til indenlandske numre i USA (!), og som dansk turist har man selvfølgelig kun et dansk mobilnummer med.

Hver dag giver en ny medarbejder os samme besked: Jeg ved ikke, hvor kufferten er, men den kommer i morgen. Af samme grund får vi kun tilladelse til at købe tøj til en enkelt dag ad gangen på AAs regning, hvilket betyder, at vi ville skulle bruge tid på det hver dag, for at AA vil betale det i henhold til reglerne.

På femtedagen siger AA, at min kuffert nu er i Las Vegas, så vi vælger at lave vores rejseplaner en smule om for endelig at få kufferten og kunne holde ferie uden at bruge mere tid på AA. Da vi kommer dertil, kommer en livstræt AA-medarbejder slæbende på sig selv og min kuffert. Hun siger ikke et ord og nævner dermed heller ikke, at min kuffert nu mangler det ene hjul, og at der er et stort hul i den.

Vi finder en anden AA-medarbejder, der kan tale, og som efter en del diskussion medgiver, at det er sket i AAs varetægt. Vi kan dog ikke få penge til en ny, men kun en erstatningskuffert. Og den tilbudte kuffert er ikke nær samme kvalitet som vores egen. AA-medarbejderen har i øvrigt den frækhed at bemærke, at siden vores kuffert er gået så meget i stykker, er den tilsyneladende ikke af særlig god kvalitet!

Kun chefen kan godkende at give penge til en ny, får vi at vide, og hun kommer først om tre dage! Vi kommer tilbage tre dage efter, men chefen fastholder, at AA kun er forpligtet til at give en ny kuffert, hvor kvaliteten er underordnet. AA betragter nemlig en kuffert som noget, der bare skal kunne fragte ting fra A til B, siger hun. Hm. Gad vide, om man kan ødelægge deres flysæde og så erstatte det med en klapstol? Næppe.

Vi giver op og går til næste kamp med AA; at få refunderet vores udlæg for køb af tøj. Kan vi maile en kopi af kvitteringerne? Nej, AA kræver at få de originale kvitteringer sendt med posten. Vi tager til et postkontor og sender dem anbefalet, så AA ikke kan påstå, at de er gået tabt. En måned senere overfører AA penge til mig, men ikke hele beløbet. Jeg kontakter AA, der siger, at der ikke var kvitteringer for mere. Jeg gør opmærksom på, at jeg har kopier, da jeg har taget billeder af alle kvitteringerne med mit mobilkamera. Ok, dem må du gerne sende på mail, siger AA nu! Jeg sender dem, og efter en uges tid dukker de sidste penge op på min konto. Slutresultat mellem AA og mig: 1-1.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere