Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder ignorerer den tunge privatøkonomi

Kvinder ignorerer den  tunge privatøkonomi - 1
En rundspørge, som TNS Gallup har foretaget for Nordea i december viser, at en del kvinder stadig overlader vigtige økonomiske beslutninger til deres mand. Hvilken låneaftales skal der f.eks. vælges, hvis et par vælger at købe hus sammen? Arkivfoto: Christian Als Foto:

Mange kvinder skriver under på millionstore forpligtelser i privatøkonomien uden at kende konsekvenserne. Det kan blive dyrt, vurderer privatøkonom i Nordea.

Artiklen fortsætter under annoncen

I de fleste familier og parforhold sættes der to underskrifter på de store poster som realkreditlån og boliglån. De løber oftest op i millionbeløb, men den ene af partnerne har ifølge Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, bind for øjnene, når underskriften sættes.

Penge_koen_Business

»Hvis man vender ryggen til så store beslutninger som optagelsen af boliglån, vender man samtidig ryggen til store dele af sin egen økonomi,« siger hun.

Ann Lehmann Erichsen baserer blandt andet sin vurdering på en rundspørge, som analysebureauet TNS Gallup udførte for banken i december blandt 1.577 danskere. Rundspørgen viser, at både mænd og kvinder peger på manden som den, der har styr på boliglånets betingelser, renter og afdrag.

Pengeugen_Business

Ifølge svarene peger 54 procent af de danske mænd, der er gift eller samlevende, på sig selv som den i forholdet, der har det bedste overblik over boliglånets renter, afdrag og betingelser. Kun ni procent af mændene udpeger hustruen eller kæresten, som den med bedst styr på boliglånet.

asdfsdfasdf

Kun i hvert fjerde forhold mener mænd, at begge parter har lige godt overblik.

Kvinderne har en lidt anden opfattelse af balancen. Men de konkluderer det samme, og kun 21 procent af kvinderne mener, at de har bedre styr på boliglånene end manden derhjemme. 26 procent peger på manden som den af partene med den bedste viden om lånet. I hvert tredje forhold mener kvinderne, at begge parter er lige godt inde i boliglånet.

shopping_Business

»Der er ingen tvivl om, at pilen samlet set peger på den ene part i forholdene: Mændene. Men i dag skal der indtægter til, hvis du vil købe et hus eller en lejlighed. Begge indtægter regnes med i banken, og begge parter skriver under på lånet og hæfter dermed for det. Men der er mange, der ikke forstår rækkevidden,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Når begge underskrifter sættes på lånedokumenterne, hæfter de solidarisk over for realkreditinstituttet og banken for, at ydelserne på boliglånene bliver betalt. Det betyder, at kreditor kan henvende sig til hver enkelt skyldner med sit fulde krav, hvis ydelserne ikke betales og blive ved med det, indtil lånet er betalt, eller indtil der er indgået en anden ordning.

»Der er mange, der ikke forstår rækkevidden af hæftelse, og de risikerer at få en grim overraskelse, hvis forholdet går i stykker. Vi ved, at de ofte er i den vildfarelse, at de for eksempel bare kan dele gælden op og gå hver til sit ved en skilsmisse,« siger forbrugerøkonomen.

aaaa

Hun kalder boliglånene for »supertankeren« i privatøkonomien. Og i takt med at markedet for især realkreditlån har udviklet til fra groft sagt et fast forrentet lån over 20 eller 30 år til et udbud på over 100 lånetyper med og uden afdrag og med eller uden fast rente, har beslutningen om lånet fået større og større betydning.

»De fleste har et lån, der kan lægges om en gang i mellem, og det er svært for kvinderne at tale med, hvis de ikke har viden om det. Der er rigtig meget at tage stilling til, og valget af lån styrer i høj grad, hvad der ellers er råd til i familien,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun kan ikke se andre årsager til den skæve fordeling end forskellige interesser blandt mænd og kvinder.

»Når noget er konkret og synligt, er interessen blandt kvinderne større. Men ting som boliglån, pension og forsikringer er usynlige, indtil du får brug for dem. Det trækker ikke den store interesse,« siger hun.

Hendes observationer er gået igen i tidligere undersøgelser, som for eksempel da hun – baseret på Danmarks Statistik for familernes forbrugsmønster – kunne regne sig frem til, at mænd interesser sig for og tager beslutning om udgifter, der dækker 66 procent af de samlede udgifter i husstandenes økonomi.

Ifølge Ann Lehmann Erichsen florerer der en myte om, at kvinder styrer op til 80 procent af privatøkonomien. Men den er ifølge hende baseret på en amerikansk opgørelse, hvor forholdene mellem mænd og kvinder er helt anderledes end i Skandinavien. På vores breddegrader arbejder langt flere kvinder ude og spiller dermed ikke så stor en rolle i privatøkonomien, som de gør i USA, lyder privatøkonomens forklaring på den amerikanske myte, som hun hermed håber at have gennemhullet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere