Del : SMS

Kunder i klemme med Dankort-regninger

Betalingskort
I modsætning til betalingsservice kan man ikke gå ind selv og stoppe en kommende betaling, når man bruger automatisk kortbetaling. Den eneste mulighed er at lukke kortet. Foto:

Stadig flere danskere betaler regninger ved at få pengene trukket direkte på deres kort. Men det er usikkert, hvad der sker, hvis et beløb bliver uretmæssigt trukket på ens kort.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et stadig større antal danskere betaler deres regninger ved at lade virksomheder trække pengene direkte på kreditkortet. Men der bliver nu sået tvivl om sikkerheden ved betalingerne direkte på kortet, efter at Berlingske i dag kan fortælle historien om it-ingeniøren Palle Staffeldt, der ikke kunne stoppe en uretmæssig betaling til YouSee.

I modsætning til betalingsservice kan man nemlig ikke gå ind selv og stoppe en kommende betaling, når man bruger automatisk kortbetaling. Den eneste mulighed er at lukke kortet.

»Vi efterlyser, at bankerne vil gå ind og spærre betalingerne fra en bestemt virksomhed. Det har bankerne hidtil sagt ikke er muligt. Her er de ikke helt på omgangshøjde med udviklingen. Der virker ikke rimeligt, at man skal gå ind og spærre sit Dankort for at undgå at betalinger til en bestemt virksomhed,« siger Vagn Jelsøe, vicerdirektør i Forbrugerrådet.

Poul Staffeldt

Hos Nets, der blandt andet står bag Betalingsservice, oplever man, at flere og flere benytter sig af automatisk kortbetaling.

»Vi oplever stigende konkurrence fra en række alternativer, især automatisk kort-betaling som er i hastig vækst i disse år. Automatisk kortbetaling begyndte som en ny måde at betale tilbagevendende regninger på i 2009, og for 2014 vurderer vi, at antallet af transaktioner rundede 70 millioner. Til sammenligning blev der sidste år foretaget godt 200 millioner transaktioner med Betalingsservice,« siger pressechef i Nets, Søren Winge.

Betalingskort

Han peger på, at Betalingsservice fortsat er danskernes fortrukne form for regningsbetaling.

»Men vi kan også konstatere, at stadig flere alternativer byder sig til. Vi vurderer, at det i dag er ca. hver fjerde regning, der betalings via Betalingsservice, mens det for få år siden var hver tredje,« siger Søren Winge. »For forbrugerne betyder Betalingsservice, at man får et unikt, udspecificeret overblik over betalinger for den kommende måned, som de har mulighed for at afvise, og som fortsætter, selv om de skifter bank eller betalingskort, hvilket 30 procent af os gør hvert år,« tilføjer pressechefen.

Kontakt banken

Forbrugerombudsmanden lavede sidste år retningslinier for direkte betalinger med Dankort og andre kort.

»De sikrer, at der skal ligge en utvetydig aftale, og at jeg skal varsles, inden pengene bliver trukket. Det vil sige, at man har mulighed for at standse betalinger, man ikke kan acceptere,« siger Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet.

pengeautomater

Trods retningslinierne viser Palle Staffeldts sag dog, at det ikke i alle tilfælde er muligt.

Hos Finansrådet er man opmærksomme på problemstillingen:

»Hvis man har indgået en aftale om tilbagevendende betaling med et betalingskort, og en forretning foretager et uberettiget træk på kortet, skal man straks gøre indsigelse i sin bank. Og så kan man få pengene tilbage. Hvis det sker gentagende gange, så vil banken udstede et nyt kort for at sikre sig, at betalingen stopper. Og det er i denne situation gratis for bankkunden at få et nyt kort,« fortæller Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finansrådet. Han henviser desuden til Finansrådets hjemmeside, hvor bankkunder kan finde svar på spørgsmål om »uautoriserede træk«, som det hedder i banksprog.

MASTERCARD-RESULTS/

Kan sige til

YouSee er en af de virksomheder, der har indført tilbud om betaling direkte via kundernes kort. Ifølge direktør for YouSee Rene Brøchner skete det af to årsager.

»Den ene er at give kunderne en mulighed for betaling på den måde, de synes er mest hensigtsmæssigt, og den anden er, at vi skal stille en gratis betalingsform til rådighed for kunderne«, siger Rene Brøchner, der fremhæver, at kunderne på forhånd får at vide, at pengene for en regning bliver trukket på deres kort og hvornår. Kunderne kan så sige til, hvis de mener, at en regning ikke er rigtig, ligesom ved betalingsservice.

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

»Hvis det er sådan, at pengene er blevet trukket ved en fejl, kan kunden vælge enten at få beløbet modregnet en kommende regning eller at få dem udbetalt. Det sidste foregår ved, at man går ind på et link, som vi sender, og fortæller, hvor man vil have pengene overført. Og når man har gjort det, bliver pengene overført med det samme,« siger Rene Brøchner og understreger, at der godt kan gå nogle dage, inden kunden har pengene på vedkommendes konto.

YouSee påpeger, at selskabet ikke kender de enkelte kunders kontonumre. Kun kontokort.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere