Del : SMS
Berlingske Business

Kopier lige så værdifulde som narko

Rolex-kopi
Et ægte Rolex-ur til venstre og en kopi. Foto: Jørgen Jessen/Scanpix

Værdien af kopivarer, der kommer ind i Danmark, er mere end fordoblet i 2010.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skat sporer en kraftig vækst i værdien af kopier af tasker og andre mærkevarer, som passerer den danske grænse. Det skriver dagbladet Børsen.

I 2010 tilbageholdt Skat varer til en værdi af 91 millioner kroner, og det var dobbelt så meget som året før, hvor man beslaglagde kopier til en værdi af 45 millioner kroner.

OECD vurderer, at handelen med kopivarer udgør cirka to procent af den samlede verdenshandel.

Læs også:

Kæmpe kopivare-fangst i lufthavnen

11 kendisser der blev fældet af skattefar

Kendt møbeldesigner raser mod kopister

- Det er et problem, der er voksende inden for mange forskellige områder. Det er ikke længere kun inden for mode og beklædning, men begynder at sprede sig til flere produktområder, siger Henrik Jespersen, partner i Chas. Hude, som rådgiver virksomheder i beskyttelse af patenter og varemærker, til Børsen.

Ifølge Jeppe Brogaard Clausen, partner i advokatfirmaet MAQS Law Firm, som repræsenterer kendte mærker som Gucci og Lacoste, er overskudsgraden på kokain og et kopiur meget lig hinanden.

- For nogle af disse varer er vi helt oppe i narkolignende fortjenester, siger han til Børsen.

Blandt eksperter er vurderingen, at Skat blot fanger to procent af den ulovlige import af kopivarer. Dermed løber den samlede værdi op i 4,5 milliarder kroner i 2010.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen