Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kontraster fra Portugal

Vores store kærlighed til portugisisk vin var skabt af en simpel toldfritagelse som betød, at vi kunne spare 50 øre pr.

flaske. Dengang var det altså ret vigtigt, om en flaske rødvin kostede kr. 7,50 eller kr. 8,-


Vi var aldeles troløse

mod Portugal, da vi kom ind i den store europæiske familie. Meget hurtigt var tre ud af fire flasker vin fra Frankrig. Portugiserne

var ligeglade.


Det måtte vi da selv om. De havde ikke umiddelbart planer om at lave om på noget som helst, selv

om de så, hvordan alle andre vinlande prøvede at ændre sig for at få del i det internationale marked. Portugiserne fastholdt

deres egne druesorter, og den "gode" gamle måde at lave vin på.


Det var først, da Portugal i 1986

blev medlem af "familien", at der så småt kom gang i investeringer i nyt udstyr og ny teknik. Det gik langsomt.


De

fleste var udmærket tilfredse med de faldefærdige træfade, som lå i kælderen. Ny teknik krævede

ny viden. Og det gad man ikke. Men eksporthusene var nødt til at ændre sig for at imødekomme den moderne forbruger.




De fik hjælp fra australske flyvende vinmagere, som vidste, hvordan man skabte friske, saftige og frugtagtige vine, i

stedet for de traditionelle lidt tunge, brankede og støvede sager, som man havde vænnet sig til.


Mange har fulgt

dem. Og lige nu ser vi en rivende udvikling, som vi vil følge med fornøjelse de næste årtier. I særdeleshed

fordi portugiserne fastholder, at deres egne gode traditionelle vinsorter er meget bedre end det, de klassiske franske druesorter

kan byde på. Lad os takke dem for denne holdning. Verden vil blive trist, hvis man kun har Cabernet Sauvignon og Merlot at vælge

imellem.

Det nordlige Portugal

I denne uges test har vi valgt at smage på to af Portugals største og mest kendte

kvalitetsvinsdistrikter: Vinho Verde og Douro.


Begge ligger i den nordlige del af Portugal. Her kommer turisterne ikke. Vejret

driller. Kølige og fugtige vinde kommer med hast ude fra Atlanterhavet og stoppes først af bjergene lidt inde i landet.

Det gør området meget grønt og frodigt.


Det har altid været kaldt Portugals spisekammer. Bønderne

blev dikteret at dyrke korn til brød. Vinstokke måtte kun plantes som hegn. For at få så meget ud af dette

hegn som muligt, lod man det gro op i espalier.


Druerne kom til at sidde langt væk fra jordens varme, og løvet umuliggjorde

direkte sollys. Resultatet er druer, som giver en let, alkoholsvag vin med masser af syre.

Den grønne vin

Vinho Verde

kaldes den. Grøn vin. "Grøn" fordi den skal drikkes inden næste års høst.


En betydelig

del af Vinho Verden er rødvin, men man skal være portugiser i mindst ti generationer, for at kunne finde nogen fornøjelse

i denne sag. Den drikke de selv.


Men den hvide Vinho Verde laves "turistvenlig", og det er den, som er blevet populær.

Og det er den type, som vi smager i vores test.Douro ligger på den anden side af bjergene. Der kan blive meget varmt om sommeren.

Det er portvins-landet.


Druerne nyder den stærke sol. På alle portvinsgårdene har man altid lave rødvin

til sig selv. Det var af det, der blev til overs, når man havde brugt sin portvinskvote.


I dag er der flere og flere af

disse vingårde (quinta''er), som gør sig ligeså megen umage med at lave rødvin som portvin. Det har skabt

nogle interessante muligheder, som vi smager på her.





Vinho Verde, hvid Alinca Vinho Verde


Meget lys, nærmest

bleg men frisk og blød og dæmpet syre.


Skjold Burne Vinhandel 43 45 14 22 kr. 39,75





Aveleda, Vinho Verde


International

med lækker, fyldig tør velsmag.


Netto kr. 30,-





Porta Nova, Vinho Verde


Let og imødekommende

med et fint pift af grønne æbler


Obs! Kvickly og SuperBrugsen kr. 36,95





Douro, rød 1998 Quinta

do Ctto, Douro


God, fed saft, alligevel tør og stringent med fin, lang eftersmag.


H.J.Hansen Vinhandel kr. 99,50





1995

Vila Regia, Douro


Moden men stadig med frisk syre og god frugt.


Bacardi/Martini anviser 44 86 66 44 kr. 40,-





1999

SCE, Douro


Fyldig og kraftig som en Rhne, rank og vinøs som en Bordeaux


K.B.Vinimport 33 14 99 14 kr. 106,-





1998

Valtorto, Douro


Meget indbydende, saftig frugt. Elegant rank og tør.


Erik Sørensen Vinhandel kr. 49,-





1998

Duas Quintas, Douro


Stor velsmag, rustik men lidt kort.


Østjysk Vinforsyning 86 98 84 00 kr. 69,-





1998

Coroa d''Ouro, Douro


En vin i fin balance mellem frugten og den modne syre.


Obs! Kvickly og SuperBrugsen kr. 49,95

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen