Del : SMS

Kloge bilejere kan spare sig til en ekstra bil

bil

Der er så store besparelser ved at finde billigste forsikring og lån til en bil, at det over fire år kan betale en helt ny bil. Og besparelsen er fundet blandt de ti billigste løsninger. Konkurrence efterlyses.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er voldsomme besparelser at hente ved at vælge den billigste forsikring til sin bil. Ifølge Forbrugerrådet er der ikke den store forskel på selve forsikringen.

Og dermed kan forbrugerne lige så godt gå benhårdt efter den bedste pris, påpeger økonomer.

værksted

Dertil kommer, at der er tilsvarende solide besparelser ved at finde det billigste lån til bilen – selv hvis både forsikringerne og lånene er toppen og bunden af de ti bedste tilbud på markedet. Samlet set svarer besparelsen på den billigste løsning på de to udgiftsposter til prisen på en ny bil – ganske vist markedets billigste mikrobil – i forhold til den dyreste løsning på den top ti-liste, som prisportalen Comparo har udarbejdet.

»Det er tydeligt, at der er mange penge at spare ved at kigge sig omkring – både på forsikringen og lånene,« konkluderer Signe Thorup Gregersen, ansvarlig for Comparos kommercielle aktiviteter.

Samlet set er der en gevinst på 75.000 kr. ved at vælge billigste forsikring og billigste finansiering af en tre år gammel BMW X3 i forhold til den tiende billigste løsning. Og dermed kan der være langt større gevinster at hente ved flytning fra forsikringsselskaber eller lån, som ikke er blandt de ti billigste på markedet.

Seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen nikker genkendende til konklusionen, som rådet også kom frem til i sine egne undersøgelser i sommeren 2015.

»Der er store spænd i priserne på forsikringer. Men vi har også kigget på kvaliteten i form af kundetilfredshed, antal ankenævnssager, betingelser osv. Det viser sig, at produkterne er nogenlunde ens med enkelte nuancer. Men de er meget ensartede produkter, og når der samtidig er store prisspænd, er konkurrencen ikke i topform. Når det er et standardprodukt, burde prisene ligge tættere,« siger han.

ff

Endnu større forskelle

På lån til bilen fandt Forbrugerrådet endnu større forskelle.

»Jeg tror, det hænger sammen med, at forbrugerne ikke er opmærksomme. Når man køber bil, så er det prisen på den og udstyret, du fokuserer på – ikke forsikring og finansiering. Folk glemmer, at de finansielle ting også er en del af prisen på en bil. Men folk anser det måske for at være meget kompliceret,« siger han og konkluderer:

»Det er prisen, man skal jagte – det er et meget ensartet produkt.«

PSA-RESULTS/

Bilejernes organisation FDM er også opmærksom på situationen. Men forbruger-økonom Allan Skytte Christensen siger, at der findes flere alternativer til en finansiering af en bil end bankerne, som Comparo har sammenlignet. Men de kan være sværere at gennemskue.

»En stor del af bilfinansieringen sker hos forhandlerne, hvor det er store finansieringsselskaber, der står bag. Mange af dem er ejet af de store banker. De har typisk lavere renter end i bankerne, for de skal jo ikke betale for rådgivere og filialer,« forklarer Allan Skytte Christensen.

Til gengæld er en tredje part med i finansieringen, som også skal have en del af kagen.

»Bilforhandleren er tredje part i sagen, så han skal også have løn. Den kaldes normalt stiftelsesprovision, og den lægges til lånets hovedstol, hvorefter bilforhandleren får den retur fra finansieringsselskabet. Men det betales af kunden hver måned,« forklarer Allan Skytte Christensen.

12BUSToyota-Corolla.jpg

Klar tommelfingerregel

Men da renten typisk er lavere på bilforhandlernes finansieringstilbud, er der en klar tommelfingerregel, som kunderne bør være opmærksomme på: På større lån over 150.000 kr. vil bilforhandlerens billån typisk være billigst, fordi de lavere renter fylder mere i de samlede omkostninger på et større lån. På mindre lån fylder de faste omkostninger mere i forhold til det samlede beløb. Men selv om forbrugeren er vågen, er det ikke ligetil at finde det absolut billigste lån efter skat.

»Man skal være opmærksom på, at renterne kan trækkes fra i skat – det kan omkostningerne ikke. Så hvis ÅOP (årlige omkostninger i procent, red.) er den samme på to lån, så skal man tage lånet med den højeste rente, fordi renterne kan trækkes fra,« forklarer Allan Skytte Christensen.

Det havde været lettere at sammenligne ÅOP efter skat. Men det tal oplyses kun i bankerne – ikke hos finansieringsselskaberne.

Endelig skal bilkøberne undersøge alle muligheder i bankerne, før de sammenligner lånemulighederne. Den absolut billigste finansiering er ved hjælp af friværdi i fast ejendom. Medmindre der skal oprettes et helt nyt realkreditlån, der har så mange etableringsomkostninger, at besparelsen forsvinder.

»Men hvis man har en boligkredit eller kan lægge det ind ved omlægning af et andet lån, så er det den billigste løsning,« siger Allan Skytte Christensen.

bil

Alternativet til at låne penge og købe bil er at lease den. Ifølge en analyse fra Bilpriser.dk er det nogenlunde ligeligt fordelt blandt 15 bilmodeller, om det er billigst at lease eller købe. Og det skifter meget afhængig af markedssituationen, påpeger chefanalytiker Niels Grøftehauge.

»Tidligere var Ford meget fremme med leasing, og nu er det Peugeot. Importørerne tænker i salgstal, og hvis de ser et sløjt salg, så gør de typisk noget drastisk og kommer med nogle tilbud, der siger spar to,« siger han.

Dermed kan der være store besparelser i de kampagner, skiftende bilmærker laver med leasing af modeller, de gerne vil have på gaden. I den aktuelle analyse giver Peugeot 308 den største fordel ved leasing frem for køb i forhold til bilens pris.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere