Del : SMS
Berlingske Business

Klassiske biler kan give afkast

Klassiske biler kan give afkast - 1

Mens aktiemarkedet lå underdrejet, var klassiske biler bedre til at modstå finanskrisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Her er den perfekte undskyldning for at investere i blank-lakeret stål i smukke former og hestekræfter, der styres fra et cockpit med ædelt træ og læder: Klassiske biler kan være en god investering.

Ifølge det London-baserede researchfirma Historic Automobile Group International, HAGI, er klassiske biler siden 1980 steget med 13 procent om året. Og i løbet af det seneste år er bilerne steget med 16 procent, hvilket bringer de seneste tre års værditilvækst op på 41 procent for de biler, der indgår i indekset.Men det bekræftes også af en af de førende danske forhandlere af klassiske biler, CC Cars i Ans, som både køber og sælger klassiske biler fra få hundrede tusinde kroner til flere millioner kroner.»Det går fantastisk. Vi har haft en 30 procents fremgang i omsætningen i 2012, og bare i denne uge har vi solgt 20 biler til udlandet,« siger Christian Jensen, indehaver af CC Cars i Ans.Han oplever, at der er mest efterspørgsel på de dyre biler fra en halv million kroner og opefter. Og netop inden Berlingske får Christian Jensen i tale, har han lukket en aftale om en bil til 4,5 millioner kroner med en udenlandsk køber.Men som med alle andre alternative pengeanbringelser er det på sin plads med sund skepsis. Og investeringen i f.eks. en Mercedes-Benz SL300 »Mågevinge« afhænger helt af, om en fremtidig køber er villig til at betale en højere pris på det tidspunkt, investeringen skal realiseres.

Mercedes og Ferrari i front

Men Christian Jensen har fulgt mange biler og deres afkast fra de rullede ud fra hans forretning i Ans. Eksempelvis nævner han en blandt flere Ferrari Dino til en pris på 500.000 kroner, der blev solgt syv år senere for 1,1 millioner kroner.

»Prisudviklingen kommer helt an på, hvilke biler der er tale om. Men jeg kan godt genkende stigningerne fra HAGI,« siger han.Indekset fra HAGI er beregnet siden 2009 og følger de samme retningslinjer, som andre finansielle indeks beregnes efter. Det betyder, at man har udpeget et panel af fagfolk til at udvælge centrale bilmodeller med en værdi på mindst 100.000 pund og en bestand på højest 1.000 biler.Da indekset blev etableret i 2009, bestod det af 18.000 biler med en total værdi på 47 milliarder kroner. De enkelte biler bliver vægtet i indekset, og de tungeste pladser domineres af Mercedes- og Ferrari-modeller, der vægtes med over fem procent i beregningen. Men der er også plads til Aston Martin DB5 og Duesenberg blandt de ti biler, der vejer tungest.

Lige ud ad landevejen

Med hensyn til fremtiden ser Christian Jensen ingen tegn på, at efterspørgslen er ved at løje af.

»Lige nu er markedet stort i lande som Holland, Belgien og Frankrig, og jeg tror, at der altid vil være interesse for klassiske biler. Du kan ikke finde flere af dem,« siger han.Ganske vist udvider tiden af sig selv feltet af klassiske biler defineret som veteranbiler med over 30-35 år på bagen.»Der vil da komme flere til, men de ældre biler er mest værd. Der er kun få specielle biler fra 1980erne, og der vil gå lang tid, før de bliver betragtet som klassiske biler,« siger han.Ifølge Christian Jensen er det biler fra 1950erne, der er mest efterstræbte med klassiske mærker som Mercedes, Porsche, jaguar og Ferrari i front.Motiverne blandt CC Cars’ kunder er meget forskellige og rækker fra ren investering til lysten til at eje og køre en klassisk bil. Men hvis der er tale om en ren investering, er der grund til at trække vejret en ekstra gang, for der er tale om en risikobetonet investering, forstået som, at udsving i værdien kan være store. Værdien afhænger udelukkende af udbud og efterspørgsel, påpeger grundlæggeren af HAGI Dietrich Hatlapa.»Dette er grundlæggende samleobjekter med nogle karaktertræk som investeringsobjekter,« siger han til Wall Street Journal.

Sikrest i åben vogn

Han anbefaler investorer at overlade udvælgelsen af den rigtige bil til fagfolk. Men overordnet set kan han påpege, at priserne på sportsvogne og specielt åbne biler er mere robuste end for andre biler.

Som udtryk for risikofaktoren faldt HAGI-indekset med over 50 procent i de tidlige 1990ere, og Ferrarierne faldt endda med over 70 procent.Hvis man ikke selv har mod på at sparke dæk og give håndslag på et klassisk køretøj til en halv million, så findes der investeringsfonde med speciale i klassiske biler: The Family Classic Cars Fund med base i San Juan Capistrano, Califonien, The Classic Car Fund med base i Liechtenstein og Schweiz og en italiensk forvalter, Minerva Investments i Liechtenstein, samt IGA Automobile, der trækker på ekspertise fra racerkører Ray Bellm og penge fra blandt andre Pink Floyd-trommeslageren Nick Mason er de fire fonde, som Berlingske har fundet.Men der er ikke tilgængelige data for deres afkast, og ekspert i finansiel adfærd Greg Davies fra finanshuset Barclays mener da også, at der skal være mere end jagt på afkast inde i billedet.»Det er ganske fornuftigt at have værdigenstande i sin portefølje. Men man bør også gøre det, fordi man sætter pris på aktivet ud over de finansielle afkast,« siger han til CNN. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere