Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Klassisk eller classic tysk

Med tysk grundighed får man markens navn, sognet den ligger i, og kommunen og amtet. Producentens navn og våbenskjold

fremhæves centralt og imponerende. Og så kommer type, høstår, tappeår, aftapper, afskiber, procenten.




Og meget gerne med krøllede bogstaver. Alt sammen dekorativt placeret mellem smukke partier fra Rhinen eller Mosel, med

stejle skråninger fyldt med vinstokke og høstpiger i nationaldragt.


I baggrunden en lille hyggelig bindingsværksby

ned til floden. Hvis der er mere plads på etiketten, lader man et par små buttede englebørn trutte i trompet mellem

nogle vinranker, og er der stadig bare pletter, vil man recitere et vers af Göthe eller Schiller. Og har man fået diplomer

og medaljer klister man kopier af dem på flasken, så den til sidst ligner et helt juletræ.

Internationalisering

Det

er med tyske vinetiketter, som med tysk gastronomi, at der i alt fald ikke skal mangle noget. Hvis man kan se tallerkenen, når

hovedretten serveres, dækkes de bare pletter med lidt puré eller gulerodssalat.


Man skal ikke ret lang væk

fra motorvejen, for at få konstateret, at denne skik stadig holdes i hævd. Men både gastronomien og vinetiketterne

har internationaliseret sig, for at komme den moderne forbruger i møde.


På vinsiden havde man en lovgivning, som

man var nødt til at rette sig efter. Den krævede alle disse nævnte oplysninger på etiketten.


Men gode

kræfter fik efter langs tids palaver myndighedernes tilladelse til at forenkle kommunikationen på etiketten. Ved samme

lejlighed indførte man to nye begreber, som vi nu skal til at lære. Det er "classic" og "selection".


Loven

trådte i kraft 1. september 2001 og må kun benyttes til vine på den tørre side.


I den smagning, som

vi skal i gang med, er der en hovedvægt af tørre vine, og flere af dem har forenklet etiketterne efter de nye regler.


"Classic"

er ifølge den nye lov en vin af høj kvalitet og typisk for det område, den kommer fra. Den er fyldig og aromatisk

og er i kategorien "harmonisk" tør. På etiketten står der bare årgang, område, druesort

og producent.


"Selection" er forbeholdt toppen af de tørre vine. Den vil ofte være fra enkelt-vinmarker.

Denne vil være oplyst sammen med årgang, område, druesort og producent. Vinen må først sælges

fra den 1. november året efter høsten.

Fin forenkling

Selvfølgelig er dette en fin forenkling af det gamle

system. Men det er ikke lykkedes at få alle producenterne med på ideen. Det skulle en kæmpe forbrugerannoncekampagne

i Tyskland råde bod på. Den skulle få alle til at spørge efter "classic" og "selection".




Man havde fået en kendt og populær tysker til at være den gennemgående "cheer-leader" i kampagnen.

Men man havde glemt, at spørge ham om hans drikkevaner, og det viste sig, at han foretrak bajer frem for alt andet. Og det

kom der i stedet for megen fokus på.


Jeg har sikret mig, at panelet, som sidder klar til testen, alle er vindrikkere. Men

jeg ved, at et par stykker af dem, generelt har ubehag ved den mindste sødme i hvidvin. De var lokket med,fordi jeg havde lovet, at

det var en smagning af "classic" tysk vin - altså tør vin. Det var det, som vi havde bedt om. Men det var ikke

helt det, vi fik. Vi har folk til at pakke ud og sætte op og skjule identiteten, så vi først bag efter ser, hvad

det er, vi smager. Der var smuttet nogle klassiske søde tyske vine med, og de var ved at skabe oprør i panelet.





Konklusion:

Bedømmelsen må naturligvis bære præg af, at et par i panelet slet ikke bryder sig om riesling med bare en

anelse sødme. Men sådan er det også ude i virkeligheden. Det er vel bare den, der reflekteres. Den tyske riesling

er svær at lave knastør uden, at den også bliver lidt hård og benet. Det må man lære at acceptere,

hvis man vil opleve den vidunderlige tyske rieslingsmag.





2000 Loosen, Riesling Mosel-Saar-Ruwer


God, gammeldags, sødmefuld,

spændstig, fyldig og lækker riesling.


Erik Sørensen Vinhandel kr. 99,-





1999 Moselland-Classic,

Riesling Auslese


Typisk og klassisk riesling, sødmefuld fylde, men lidt for dæmpet syre.


Skjold Burne Vinhandel

43 45 14 22 kr. 76,-





2000 Grauschiefer Riesling Trocken, Mosel-Saar-Ruwer, Schmitges


Slank og lidt grov.


International

Business Partners 49 20 28 38 kr. 49,50





2000 Moselland-Classic, Riesling Trocken


Ren, tør og enkel.


Skjold

Burne Vinhandel 43 45 14 22 kr. 44,75





1998 Schloss Marienlay, Riesling Trocken


Meget tysk, meget riesling og meget

trocken med fin livlig syre.


Østjysk Vinforsyning 86 98 84 00 kr. 79,-





2000 Moselland-Classic, Riesling halbtrocken


Blød

og frugtrig med passende syre.


Skjold Burne 43 45 14 22 kr. 49,75





1999 Brauneberger Juffer-Sonnenuhr, Riesling Spätlese

halbtrocken


Flot sødmefuld tørhed med alle den klassiske rieslings undertoner.


H.J.Hansen Vinhandel 63 12

82 00 kr. 139,75





1999 Erdener Treppchen, Riesling Spätlese Trocken


Meget velsmagende med fine mineralske undertoner.


International

Business Partners 49 20 28 38 kr. 80,-





2000 Pinot Blanc, Deinhard


Fed, tør vin med æbler og hyld og fin

sprød frugtsyre.


Chris Wine anviser 43 43 65 65 (en stjerne ekstra for prisen) kr. 49,50





1996 Karolingerhof

Riesling Auslese, Schnitzius-Müller


Meget klassisk søde tysk Riesling med livlig frugtsyre.


Juuls Vinhandel

33 31 13 29 kr. 78,50





1997 Kröver Kirchlay Spätlese, Riesling Schnitzius-Müller


En god rensende frugtsyre

giver elegance til denne halvsøde riesling.


Juuls Vinhandel 33 31 13 29 kr. 59,75





1999 Erdener Treppchen, Riesling

Kabinett trocken


Ssmå perler i glaskanten, tør og stålsat i moderne tysk stil.


International Business

Partners 49 20 28 38 kr. 64,-

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen