Del : SMS
Berlingske Business

Hvordan rammer man toppen af boligboblen?

q
Amagers Manhatten. Nybyggede "højhuse" på Amager Strandvej. Arkivfoto. Foto:

Det er svært ikke at blive revet med af snakken om en boligboble – men der er mange forhold, man skal overveje, før man kaster sin bolig på markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Har boligpriserne nu nået toppen, og er det nu, jeg skal slå til og indkassere gevinsten fra mit livs bolighandel? Det har ligget og ulmet i baghovedet i nogen tid – og flere gange er jeg gået forbi ejendomsmægleren for lige at se, om han har tid til en snak. Hidtil er jeg dog gået forgæves, måske fordi der er så travlt på ejendomsmarkedet, at han altid er på kundebesøg. Måske er det i sig selv et faresignal.

Som finansredaktør på Berlingske Business er det umuligt at undgå at blive revet med af stemninger – f.eks. snakken om boligboblen. Den ene dag bliver man præsenteret for et særligt brev, som Finanstilsynet har sendt til bankerne, hvor de advarer om prisudviklingen. Den næste dag fortæller en bankdirektør så, at han ikke er bange for de voldsomme prisstigninger, og så er der de nærmest daglige rapporter fra den og den cheføkonom, som beskriver prisudviklingen for København og omegn.

q

Det, der for alvor har rystet myndigheder og eksperter i år, er, at priserne på især lejligheder i København er steget med tocifrede procentsatser. Det er der flere årsager til. En af dem er talrige nyopførte projekt- lejligheder, som ofte prissættes til tre-fem millioner for en standardlejlighed – og fem-otte millioner, hvis der er tale om liebhaveri. Det presser prisen på hele boligmassen op. Samtidig er der opstået hysteri om de mest attraktive områder af byen, så køber i hver femte handel byder over salgsprisen.

Omvendt har både Nationalbanken og Finanstilsynet især kædet boblerisikoen sammen med stigende renter. Og selv om man aldrig skal spå om udviklingen i renten, så har den seneste tids økonomiske indikatorer og aktieuroen peget i retning af et svagere opsving end ventet. Så Danmark og verdenssamfundet har en interesse i at holde renteniveauet lavt længe endnu.

I min egen situation er der også en anden overvejelse, som er helt central. For hvor skal jeg bo, hvis jeg indkasserer? Skal jeg bo til leje, koster en god lejlighed på tre værelser fra 12.000-15.000 kr. pr. måned. Vælger jeg at flytte bort fra byen, kan jeg slippe lidt billigere. Men så skal jeg spilde tid på transport.

25BUSTeglgaardstraede.jpg

Køber jeg igen, vil jeg nok vælge en projektlejlighed, for jeg er ikke den store handyman, og jeg holder af den luksus, jeg får i et nyt byggeri. Men ved den form for boligkøb går der som regel et år eller to, før den er færdigbygget. Og det rejser en myriade af problemer – kan jeg time mit salg med indflytning, og hvad sker der med renten og min egen situation i mellemtiden?

Det koster også et ekstra stempelgebyr at flytte til nyt, så et boligskifte vil realistisk set koste 150.000 kr. i alt. Det kan muligvis modregnes i en gevinst, for tidligere blev projektbyggeri handlet til solide rabatpriser i forhold til færdige byggerier. Men den rabat synes at være forsvundet i de attraktive områder, måske fordi projektudviklerne ikke behøver at sælge så meget, før de kan begynde at bygge.

Når dagen er omme, er der således ikke meget fidus i at sælge lige nu. Særligt fordi jeg er glad for at bo, hvor jeg bor. Men det ændrer ikke ved, at jeg alligevel stikker hovedet ind til ejendomsmægleren en af de nærmeste dage. Det kan jo være, at gevinsten er for stor til, at jeg kan lade være.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere