Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hvordan med uge 40

Det officielle Danmark har udnævnt uge 40 til at være den uge, hvor man tænker over sine alkoholvaner. I mange år

fik vi dikteret, at det højst måtte være to genstande om dagen for kvinder og tre for mænd. Nu koncentrerer

man sig mere om de yngres alkoholvaner. Alle disse initiativer er vel både nødvendige og kærkomne, for alkohol

skaber notorisk problemer for nogle.



Men kampagnerne må ikke få os andre til at føle, at vi gør noget

forkert. Os der betragter alkohol, og i dette tilfælde vin, som et nydelsesmiddel og ikke som et bedøvelsesmiddel mod

en trøstesløs hverdag, behøver ikke nogen løftet pegefinger. Vi kan styre det og generer hverken os selv

eller vores omgivelser, fordi vi drikker vin.

Respekt for afholdsfolk

I dag er vi heldigvis kommet dertil, hvor der er både

accept og respekt for de, som ikke vil nyde alkohol. Man skal ikke forklare sig eller undskylde sig, og man behøver ikke at

sidde og gemme sig, så ingen lægger mærke til det. Derfor burde der heller ikke være brug for alkoholfri vin. Med

mindre det altså smager godt og kan give den fornemmelse, som ordet lægger op til, altså noget som smager som vin

bare uden alkohol.



Det gjorde det ikke for en generation side, hvor det virkelig var forbundet med en store lidelse at indtage

dette fluidum. Personligt har jeg ikke smagt det siden den gang og har derfor en dårlig fornemmelse omkring det.











En

halv procent

Men for at støtte uge 40 projektet har vi denne gang valgt at sætte fokus på alkoholfri vin eller rettere

alkohollet vin, fordi der er en halv procent alkohol i sagerne.



Det er ikke det store udvalg, som er stillet foran panelet,

men resultatet er spændende nok. For os i alt fald.



Man kan ikke lave vin uden alkohol. Men man kan fjerne alkoholen på

flere måder. Det, der er vigtigt, er, at det gøres på en måde, så man bevarer vinens andre ingredienser.

En af metoderne er en vakumdestillation, hvor vinen ved et meget lavt tryk separeres i forskellige fraktioner, og under vakuum nedsættes

alkoholens kogepunkt, så den ganske enkelt fordamper. De ikke-flygtige bestanddele af vinen bliver tilbage.



En anden metode

benytter sig af samme principper, altså en fordampning ved lave temperaturer og i dække af helium. Vinen bevarer sin struktur, mineraler,

syrer, fenoler, sukker og vitaminer, og man undgår, at den får en kogt smag.



En anden metode sender vinen igennem

en silikonemembran, der ved 30 grader delvis separere alkohol fra vand. En helt ny og epokegørende metode til at fjerne alkoholen

fra vinen er opfundet af vinmager Jeff Maier fra Californien.



Ved koldfiltrering 10-20 gange af den færdige vin udskilles

vin og vand, mens vinens aromaer koncentreres.



Vin uden alkohol er ustabil, hvis ikke der i alle facetter er den største hygiejne

og påpasselighed. Og så skal det lige tilføjes, at alle disse metoder med fjernelse af alkohol er ret kostbare,

så man må ikke tro, at man sparer noget som helst, fordi man sparer på alkoholen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen