Del : SMS
Berlingske Business

Hver tredje dansker giver aldrig drikkepenge

Tip on a restaurant table
Foto: Iris.

Der er stor forskel på, hvor rundhåndede vi danskere er, når vi er på restaurant. En tredjedel af os giver aldrig drikkepenge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Maden var udsøgt, tjeneren rar og serviceminded. I det hele taget var det bare en hyggelig aften.

Men sådan skal det også være, og derfor giver jeg ikke drikkepenge.

Måske er det sådan, hver tredje dansker tænker, når de har været på restaurantbesøg herhjemme.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Ritzau Fokus, viser, at tæt på hver tredje aldrig tilføjer drikkepenge på dankortautomaten eller efterlader lidt ekstra mønter på bordet, som det ellers er kutyme i mange andre lande.

Og det skyldes ikke, at vi er mere nærige herhjemme, mener relationschef i brancheforeningen Horesta Christoffer Susé.

Jesper Boelskifte

- Det skyldes simpelthen den måde, vi har indrettet vores arbejdsmarked på. Personalet er ikke afhængige af, at gæsterne lægger 10 eller måske 20 procent, siger Christoffer Susé.

Der er dog heller ingen grund til at have dårlig samvittighed, hvis man ikke lægger en lille skærv til tjeneren, som hver syvende dansker rent faktisk gør hver gang.

Drikkepenge blev nemlig inkluderet i regningen med en overenskomst mellem tjenerne og restauratørerne tilbage i 1969.

Pludselig steg priserne derefter med 15 procent.

- Det, at folk ikke lægger drikkepenge, går meget godt i tråd med den måde, vi aflønner personalet på, siger Christoffer Susé og tilføjer:

- Der findes ikke noget, der er rigtigt og forkert.

Socialt kan det dog være en anden sag. For man kan hurtigt havne i en situation, hvor man føler sig presset til at lægge lidt til tjeneren, påpeger sociolog Poul Poder fra Københavns Universitet.

- Hvis nu man er ude at spise med sine kolleger, og en af dem foreslår at lægge lidt drikkepenge, så kan det være svært at sige, at dét har man ikke lyst til. Man vil jo ikke opfattes som en nærigrøv, forklarer han.

30BUSh-jt-forMel-B-192003.jpg

På den måde er drikkepenge et redskab, vi kan bruge til at påvirke omgivelsernes opfattelse af os.

- Sociologisk betragtet kan drikkepenge være et af de midler, vi bruger til at skabe et bestemt indtryk på andre. Det kan være med til at give indtrykket af, at man er ovenpå og generøs. Men det er der nok meget få, der vil stå ved, siger Poul Poder.

Ofte så handler det dog om noget helt andet. Der handler det om at udligne venligheden og gavmildheden. Lidt ligesom vi kender det, når vi giver hinanden gaver, forklarer Poul Poder:

- Hvis man synes, at man har fået noget mere, end man kunne forvente, så har man også lyst til at modsvare det. Det er sådan en socialpsykologisk mekanisme. Man vil gerne give igen, siger han.

Det spurgte vi om:

Hvor ofte giver du drikkepenge i Danmark?

- Hver gang: 14,3 %

- Over halvdelen af gangene: 25,4 %

- Under halvdelen af gangene: 31,5 %

- Aldrig: 28,9 %

Når du lægger drikkepenge, hvor meget lægger du så?

- 10 procent af regningen: 32,2 %

- 15 procent af regningen: 3,6 %

- Lægger 10 kroner: 23,6 %

- Lægger 20 kroner: 24,4 %

- Lægger 30 kroner: 8,8 %

- Lægger 40 kroner: 3,3 %

- Lægger 50 kroner - 4,1 %

/ritzau/FOKUS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere