Del : SMS

Hustruen er taber i velhaver-skilsmisser

sysrovsing
Advokat Sys Rovsing Foto:

Chancerne for at få ret mange penge ud af manden ved en skilsmisse er små, for hos de fleste iværksætter-par har manden særeje, siger familieretsekspert Sys Rovsing. Derfor sker det, at hun råder hustruen til at se gennem fingre med mandens utroskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mænd i iværksætter-ægteskaber er tilbageholdende med at dele ud af formuen til hustruen ved skilsmisse. Ægtepar i familieejede virksomheder har ofte særeje for at beskytte virksomheden, og det stiller hustruen dårligt.

Partner i Bech-Bruun Sys Rovsing, som er en af de mest erfarne familieretsadvokater i Danmark, har mange klienter blandt velhavende familier, hvor mand og kone har startet en virksomhed sammen som unge.

trolle

Typisk træder hustruen ud af virksomheden, når der kommer børn og ansatte, og lige så typisk får manden særeje for at beskytte virksomheden mod at skulle splittes i to, hvis parret skilles. Men i det tilfælde levner loven ikke meget til konen.

Hårdt for kvinderne

»Det er faktisk temmelig hårdt for kvinderne i iværksætter-ægteskaber. De har levet et ganske velhavende liv og har måske ikke været ude på arbejdsmarkedet i 20-30 år. Ægtefællebidraget er kun på 200.000-300.000 kr. årligt, og domspraksis viser, at hustruen sjældent tilkendes mere end et par mio. kr. i særejekompensation, hvis ikke ægtefællerne enes om et forlig,« siger Sys Rovsing.

»Jeg har mange gange set, at kvinderne har svært ved at hive penge ud manden. Manden ønsker at beholde pengene i sit livsværk. Han har opbygget en formue i virksomheden, som han er meget knyttet til. Helt galt kan det gå, hvis der er en ny partner inde i billedet. Hvis kvinden har fundet en ny mand, som har mere tid til at tale med hende og er mere interesseret i hende, så bliver eksmanden endnu mere påholdende. Eller hvis manden har fundet en ny kæreste, som ikke under ekskonen noget. Man møder alt muligt i menneskelivet.«

Jørgen Hallundbæk

Sys Rovsing råder iværksætterægteparrene til at indgå nogle ordentlige aftaler i tide, som tager hensyn til den svage part, som oftest er hustruen. Men parret bør kigge aftalen efter i sømmene hvert år, for virksomheden kan udvikle sig hurtigt og blive mange penge værd.

Mulige løsninger en brøkdelssæreje, pensionsopsparing til hustruen eller skatte- og afgiftsfri spaltning af holdingselskab, så der overføres midler til hustru og børn.

»Problemet er, at folk ikke tænker sig om i tide, mens de stadig er gode venner. Eller ikke ønsker at tænke sig om eller tale om det. Jeg går ind for særeje for at beskytte virksomheden mod opsplitning, men den svage part skal sikres løbende. Det er jo ikke rimeligt, at der sidder en mand med en milliard kroner, mens konen må nøjes med to millioner,« siger Sys Rovsing.

»Kvinder skal selvfølgelig ikke finde sig i hvad somhelst, men jeg siger faktisk til nogle af disse kvinder, som finder ud af, at deres mand er utro:

»Tror du, det er sjovt at sidde i en toværelses lejlighed med en indtægt på 20.000 kr. om måneden. Var det ikke bedre at se gennem fingre med utroskaben, bede om en ekstra pels og så selv leve livet?«

Råder til særeje

Ifølge Sys Rovsing har de fleste iværksætter-ægtepar særeje. Bech-Bruun rådgiver således f.eks. konsulentvirksomheder til at kræve særeje af alle partnere, så de ikke pludselig skal udrede en masse midler til en af partnernes ægtefælle, der forlanger skilsmisse.

Lars Larsen scorer milliarder Jysk betaler en halv million i b

»Hvis en partner i firmaet har fælleseje og trækker penge ud af virksomheden, så kan det bremse virksomheden for de andre. Derfor råder vi til, at partnere laver ejeraftaler, der beskytter virksomheden,« forklarer hun

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere