Del : SMS

Her ville topøkonomerne selv købe feriebolig i udlandet

bocian barca
Nordeas cheføkonom Kim Bocian drømmer sig væk til den historiske spanske region Catalonien. Foto:

Spanien får de fleste stemmer, når toneangivende økonomer skal pege på det sted i udlandet, hvor de helst ville investere i en feriebolig.Priserne blev banket ned gennem krisen, og landets økonomi er i bedring, påpeger de.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kim Valentin, adm. direktør i rådgivningsvirksomheden Finanshuset i Fredensborg

Spanien, Portugal og Frankrig: »Hvis man anlægger den betragtning, at markedet i Europa på et tidspunkt bliver normalt igen, så skal man søge derhen hvor krisen har ramt hårdest. Det vil sige Spanien og Portugal og til dels Italien. De to førstnævnte er de mest oplagte at kigge på for at gøre en god handel. Jeg har selv overvejet bolig i udlandet. Jeg er varm på en lejlighed i Frankrig, for hele familien er bidt af en gal ski. Frankrig vil nok ikke være det økonomisk mest fordelagtige, men det er der, min interesse ligger, så en del af afkastet vil være, at jeg slipper for at leje i dyre domme. Og ud fra de samme overvejelse kan du sige, at hvis du vil være i Tyrkiet 6 uger om året, så er det der, du skal købe. Men Tyrkiet er ikke med i EU, så det vil ikke være mit førstevalg, fordi den politiske risiko er stor.«

Morten Skak, lektor og associeret professor ved Syddansk Universitet

Portugal: »I Sydeuropa har man haft de virkelig kraftige prisfald med Grækenland og Spanien i spidsen. Problemet er, at der ikke er udsigt til, at det vender lige umiddelbart. Så selv om man kan få meget for pengene i dag, så er det måske mest fornuftigt at lade være med at købe men leje feriebolig. Det portugisiske marked klarer sig lidt bedre. Der er stadig prisfald men det ser ud, som om det stabiliserer sig lidt hurtigere. Alle landene har fået det bedre, men der er et stykke vej endnu ud af krisen, så forventningen er fortsat prisfald i Grækenland og måske i Spanien - men i et noget mere afdæmpet tempo i Portugal. Der har været lidt bedring i Italien, men her er der også tydelige prisfald, så der er i hvert fald ingen grund til at forhaste sig nogen steder. Og man skal kun købe en bolig i udlandet for at få afkast i form af den fornøjelse, man har ved at bruge den. Og så skal man have en rimelig tidshorisont på fem år som minimum. Ellers skal man ikke kaste sig ud i det. Fornøjelsen skal være drivkraften. Man skal ikke spekulere i afkast. Personligt ville jeg nok mene, at Portugal har de bedste udsigter for at markedet kan holde. På det seneste har der været tendens til prisfald både i Sverige og Frankrig, men de har ikke været gennem krisens prisfald, så der køber du forholdsvis dyrere.«

Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank

Nordspanien: »Der er nogle områder, hvor sandsynligheden for fremtidige prisstigninger er større end for andre. Kigger man til de nordiske boligmarkeder, så er priserne meget høje i en historisk sammenhæng. Det betyder ikke nødvendigvis, at priserne kommer til at falde, men risikoen er bestemt til stede. Omvendt, så er der et noget større potentiale i f. eks. Spanien eller Irland, hvor huspriserne er faldet ganske meget. Til gengæld ville jeg nok være lidt forsigtig med hensyn til det Italienske marked, og det franske marked ser meget dyrt ud. Hvis jeg selv skulle købe en feriebolig i udlandet, så ville det nok blive i Catalonien i Spanien. Men det skyldes ikke forventningerne til prisudviklingen i fremtiden, for selvom priserne er faldet meget, så er det jo muligt, at de kommer til at falde mere. Det skyldes derimod private årsager. Jeg har en spansk halvsøster, som bor i Barcelona, og det ville gøre det naturligt for mig, at have en feriebolig der. At man så også ville kunne kombinere det familiemæssige med en stabil valuta, et relativt billigt marked i forhold til niveauet for et par år siden, rimeligt fornuftige flyforbindelser og ikke mindst et noget mere stabilt sommerklima, ville jo ikke gøre det mindre interessant.«

Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea

Norditalien: »Personligt ville jeg nok søge en feriebolig i Italien i Lombardiet eller Toscana, fordi jeg altid har haft Italien som mit favoritland at feriere i. Om drømmen nogensinde bliver realiseret er nok mere tvivlsomt. Dybest set kan jeg nemlig bedst lide at komme til og opleve nye steder. Og det harmonerer jo ikke helt med at eje en feriebolig, med mindre, at man gør det med udleje for øje. Der er en række overvejelser, som man må gøre sig, hvis man ser sig om efter en feriebolig i udlandet. Det kan dreje sig om beliggenheden i de varme lande eller i et mere dansk klima, har man selv familie i udlandet, er man forelsket i en særlig by, land eller region osv. Når man først er afklaret omkring dette, skal man selvfølgelig også se på økonomien og hvor man kan gøre de gode handler nu. Man bør også overveje, om man kan sælge sin feriebolig i udlandet igen, når man eventuelt ikke længere har behov for den. Lige for tiden er der faktisk mange steder, hvor boligpriserne er faldet så meget, og hvor den økonomiske krise fortsat kradser så meget, at der er gode muligheder for at gøre en god handel. Her tænker jeg ikke mindst på lande som Irland, Spanien, Italien og Grækenland. Men også Tyrkiet kan være attraktivt. Ikke så meget fordi boligpriserne er faldet, men mere fordi den tyrkiske lira er blevet så meget mindre værd over for kronen, at det faktisk er blevet rigtig billigt at opholde sig i landet.«

Gå videre til de sidste tre topøkonomer

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere