Berlingske Business
LIVE
08:42 Terror og Trump-skepsis sender aktiemarkederne ned

Gammel golfklub får 18 nye huller

Nej, tværtimod er den på vej mod, hvad formanden Peter Søndergaard betegner som fremtidens model for golfklubber

i nærheden af større byer, et 36 hullers anlæg.


På klubbens årlige generalforsamling blev det

nemlig - med stor majoritet -vedtaget at bygge en ny 18 hullers bane i tilknytning til den bestående. Den nye bane vil blive

anlagt i 2003 og -måske - blive taget i brug i slutningen af 2004, selvom den officielle indvielse først vil finde sted ved

sæsonstarten 2005.


Ibrugtagningstidspunktet vil simpelthen komme til at afhænge af, hvor godt banen gror til i løbet

af 2004.


Med generalforsamlingsbeslutningen - hvor 256 ud af 361 fremmødte medlemmer, som i øvrigt var rekord i

klubbens snart 100-årige historie - har indstillingen til 36 huller i Aalborg Golf Klub ændret sig markant, siden en sådan

udvidelse blev diskuteret 1991.


Dengang blev forslaget forkastet - med dét resultat, at Aalborg i stedet fik endnu en

golfklub, Ørnehøj, som i øvrigt nu tænker på at udvide fra 18 til 27 huller.


For tre år

siden blev bestyrelsen i Aalborg GK imidlertid opfordret til at undersøge muligheden for at udvide fra 18 til 27 huller, fordi

der dels var en lang venteliste for nye medlemmer, og fordi det dels var svært for mange af klubbens over 1000 aktive medlemmer

at komme til på banen på grund af mange company days og interne hverdagsklubber.



Stordrift

Bestyrelsens sonderinger

mundede faktisk ud i fire forskellige forslag til udvidelse af baneanlægget, henholdsvis med en 6 huller par 3-bane, en 9 hullers

kortbane, en 9 hullers bane og en 18 hullers bane. Selvom sidstnævnte løsning er langt den dyreste - 24 millioner -kunne

et stort flertal på generalforsamlingen altså godt se det fornuftige i den maksimale udvidelse, og dét er formand

Peter Søndergaard glad for:


- Jeg er ikke i tvivl om, at vi dermed får fremtidens model for golfbaneanlæg

i nærheden at større bymæssige bebyggelser. 36 huller giver nemlig både nogle stordriftsfordele og større

fleksibilitet overfor såvel medlemmer som greenfee-spillere. F.eks. kan vi jo lukke den ene bane for en match, men samtidig

holde den anden åben for både medlemmer, der ikke vil spille match, og for greenfee-spillere. Jeg er simpelthen enig med Dansk

Golf Union i, at det er ikke flere golfklubber, Danmark mangler, men derimod flere golfbaner.


Den nye bane betyder naturligvis

en kontingentforhøjelse, men ikke umiddelbart for klubbens nuværende 1050 medlemmer.


De får nemlig selv lov

at bestemme, hvorvidt de også vil betale for at spille på de kommende 18 huller i Store Restrup Skov - for en beskeden kontingentstigning

på 754 kroner om året.


Nye medlemmer forpligter sig derimod til at betale »36 hullers-kontingentet,« som

forventes at blive 5.000 kroner. Desuden skal de nye medlemmer betale 3.000 kroner i indskud i stedet for - som hidtil - i depositum.




Gamle medlemmer, der vil spille begge baner, skal samtidig konvertere deres despositum til indskud.



medlemmer

Peter

Søndergaard: - I øjeblikket har vi en venteliste på 350 mennesker. Dem regner vi med at slippe ind, inden de 18

nye huller åbner. I år har vi ganske vist kun optaget det normale antal af nye medlemmer pr. sæson som følge

af frafald, 50, men ved de tre næste nytårsskifter optager vi til gengæld ekstraordinært 100 nye medlemmer,

så vi pr. 1. januar 2005 vil have fyldt helt op til de

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen