Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Fortid eller fremtid for Sydafrikas Pinotage

Sydafrikanerne bryder sig ikke om, at man omtaler dem som en del af den nye vinverden. De har lavet vin ,siden de første bosættere

kom til i midten af 1600-tallet, og føler derfor, at de for længst må betragtes som etablerede.



De henviser

også meget gerne til, at de allerede på napoleontiden lavede vin, som havde samme status som de bedste franske. Netop

på dette punkt adskiller sydafrikanerne sig fra de andre "nye vinlande", men ikke nok til, at vi ikke vil kalde dem

"nye".



For det er først inden for de sidste årtier, at de er begyndt at lave vin til os. De er blevet

målrettede i deres arbejde. De ved, hvad vi vil have. Og det sørger de så for, at vi får. Det, de laver mest

af, er stadigvæk vin til det lokale marked. Noget vi ikke kunne drømme om at hælde i glasset. Det gælder

ikke bare for Sydafrika, men så sandelig også Chile og Argentina.

Mest hvidvin

I Sydafrika har man altid lavet

mest hvidvin. Og det gør man stadig. Der er ingen politiske undertoner i denne kendsgerning. Det meste af den lokale hvidvin

er ikke beregnet til vores sofistikerede ganer. Det er sødligt og lettere oxideret.



Netop fordi sydafrikanerne nu satser

på eksport, vinder rødvinen frem. Mere end 75 pct. af det, der tilplantes, er med blå druer. Cabernet Sauvignon,

Merlot og Shiraz som de mest populære.

Drue nummer to

Sydafrikas helt egen Pinotage er man ikke så ivrig efter

at tilplante mere af. Den er stadig nummer to drue, når man ser på produktionen af rødvin, men den er blevet reduceret

væsentligt gennem de sidste tyve år.



Man kan synes, at det er en temmelig uforklarlig udvikling, fordi Pinotage netop

i denne periode burde være "lokomotivet" i eksportarbejdet. Her har man jo noget, som ingen andre har. Noget som ikke

er et kopi. Noget som er spændende og anderledes. Og noget som har en klassisk baggrund.



Pinotage er en krydsning af Pinot

Noir og Cinsaut. Man ville i første omgang gætte på, at det måske var Pinot Noir og Hermitage-druen Syrah. Forklaringen

er, at man i Sydafrika altid har kaldt Cinsaut for Hermitage.

Sydafrikas visitkort

Oprindelsen er altså i orden,

og navnet er godt, men lokalt er man meget uenige om, det er en god ide, at den skal være Sydafrikas visitkort. Problemet er,

at den kræver masser af omhu, for at lykkes. Cabernet, Merlot og Shiraz er meget lettere, at have med at gøre. Og man

kan høste betydeligt mere per hektar. Det er lettere at sælge, og priserne er bedre.



Mange vælger derfor

at springe over, hvor gæret er lavest, og undsige sig Pinotage. Men det er dumt, for Pinotage er en del af Sydafrikas fremtid, og

det kan de ligeså godt lære at acceptere i dag som i morgen. Heldigvis er en lille gruppe sydafrikanske kvalitetsproducenter

af samme indstilling og viser vejen for alle de tøvende.



De høster kun lidt per hektar, og kun de bedste og mest

modne klaser benyttes. Når hektarudbyttet er for stort, kan vildskaben være svær at tæmme, og man får

uharmoniske vine, som dufter og smage af oliemaling og frugteddike.

Omhyggeligt arbejde

Vinifikationen skal være

ligeså omhyggelig, som når man arbejde med Pinot Noir. Hvis man fejler her, vil det rustikke vinde over det elegante.





En passende lagring på små nye egetr

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen