Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Fornuftigt forår i Genevé

Det kan opleves på forårets store biludstilling der åbnede i går for publikum i Genevé. Den røde

snor gennem hallerne er tydelig. Masser af fornuftige, funktionelle og praktiske familiebiler, der har arvet det bedste fra MPV''erne

i form af klapborde og smarte sædefolde-arrangementer.


De rigtige MPV''er er også at finde på udstillingen,

men fokus samler sig omkring familiebilerne fra Ford, Peugeot, Citroen, og så er det tydeligt, at koreanerne er på vej

med endnu flere billige fornuftsbetonede biler.


Genevé rummer ikke ret mange overraskelser. Bilfabrikkerne er bange for

at drukne i mængden og derfor offentliggør de nyhederne længe før selve udstillingen. En kedelig tendens.

Designstudie

De

store eksotiske biler er også på podiet i Geneve. Ikke mindste VWs kæmpemæssige luksusbil med navnet, Phaeton

trækker godt med nysgerrige blikke på VWs store stand. Ikke lagt herfra står en coupe-version af den store Skoda

Superb. Der er blot tale om et designstudie, men måske blive bilen, der hedder Skoda Tudor til noget, hvis Superb sælger

som forventet.


Fælles for de ny familiebiler er en herlig uhøjtidelighed. Det er som om forbrugerne vender status

og prestigejagten ryggen for at koncentrere sig om kernen i familiebilerne.


De skal være brugbare, praktiske og med et

moderne glimt i øjet. Måske er vi på vej til amerikanske tilstande, hvor bilen blot er en brugsgenstand på

linie med en opvaskemaskine.


Tendensen ses bedst i Fords Fusion, der i den grad står og ligner begyndelsen til en succes

for Ford i Danmark. Prisen bliver selvfølgelig afgørende, men jeg tror Ford har en god chance i kampen mod bl.a Citroen C3,

der står ikke så langt fra Fusion og ligner en kommende landeplage.

Centerdisplays vinder frem

I indretningen af bilerne

er det tydeligt, at centerdisplays vinder mere og mere frem. Det ses både i de produktionsklare biler og i den stribe af konceptekøretøjer,

som udstillingen også i år præsenterer mange af.


Teknikken er ofte med trykfølsomme skærme og

multimedie-graden har fået endnu en tand opad, så telefon, internet, og lyd og billede smelter sammen. Den eneste hindring

for denne tekniske revolution er, hvor meget forbrugerne vil være med til. Spørgsmålet om, hvor meget betjeningen

af det avancerede udstyr betyder for trafiksikkerheden trænger sig også mere og mere på .


Lygter i flere lag

ses også på mange af de nye modeller og er en udløber af de tekniske muligheder som bl.a lysdioder m.m giver designerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen