Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Folkevogn for feinschmeckere

(BERLIN)Den brede, lave front, de ondt stirrende Xenon-lygter, 18 tommer dæk og det voluminøse udtryk signalerer alt

andet end folkevogn. Men VW-logoet på fronten af denne godt fem meter lange sportslimousine af-slører dens ganske overraskende

familieforhold.


Volkswagen har netop lanceret deres første model i den sortimentsudvidelse, der skal svække mærkets

solide synonymitet med stabile familiebiler. Hitlers gamle bilfabrik vil være mere og andet end "folkets vogn" og

første skridt på vejen er en bil i den absolutte top af personvognssortimentet.


Kommende ejere forventes at blive

topchefer, ministre og andre, der ikke behøver at vende hver 100.000 kronersseddel, når de anskaffer et køretøj.


Phaeton

(udtales "fæjtond") er navnet på bilen, der skal køre forrest i Volkswagens storladne forsøg på

at blive et eksklusivt mærke. Strategien blev lanceret ud fra filosofien om, at det er nemmere at sælge biler "oppe fra

og ned" end den modsatte vej.


Sådan at forstå, at har man først skabt et stærkt og eksklusivt

mærke med nogle store, dyre biler vil man relativt nemt kunne overføre dette mærke til mindre og billigere modeller.

Skoleeksemplet er Mercedes, der har haft stor succes med deres lille A-klasse.



Eksklusiv elegance

Med Phaeton starter Volkswagen

turen mod eksklusiviteten fra toppen og tager straks kampen op med biler som Lexus, Mercedes S-klasse og BMW''s 7-serie.


Det har

kostet omkring otte mia. kroner at udvikle bilen, der allerede ved første syn indgyder respekt. Ganske vist skurer VW-logoet

i øjnene - det vil det sikkert gøre et stykke tid - men ser man bort fra det, får beskueren et rent indtryk af

luksus og eksklusiv elegance.


Det indtryk forstærkes yderligere, når man sætter sig ind i den læderbetrukne

kabine.


Her findes faciliteter som udvisker grænserne mellem et køretøj og en hotelsuite, som det elektrisk

indstillelige sæde med indbygget aircondition, der kan masere passageren under kørslen. Hvert sæde har i øvrigt

eget klimaanlæg, der temperer med en halv grads justering.


Det indbyggede 60 kanalers TV slukker automatisk, når

farten overstiger seks km/t, men så har man også brug for skærmen til GPS-navigering.


Udstyret matcher i al

væsentlighed konkurrenternes, omend man spejder forgæves efter køleskab og automatisk dørlukning.









Masser

af kraft

Er kabinen imponerende er teknikken det i høj grad også. ErhvervsBladet prøvekørte topmodellen

i Phaeton-serien, den 6,0 liters W12, på hjemmebanen i Tyskland.


W-motoren har cylindrene placeret i V-form ind mellem

hinanden, hvilket gør motoren mere kompakt end almindelige V-motorer.


Dermed bliver der plads til at placere bilens autotransmission

ude i motorrummet, så kabinen ikke skæmmes af en stor udbuling. Skulle man i øvrigt ønske at tøjle

motorens moment på 750 NM selv, er der Tiptronic-gear i rattet.


De tyske Autobahns er det rette element for den firehjulstrukne

Phaeton. Den meget lydsvage motor - hold øje med omdrejningstælleren, hvis der er tvivl om hvorvidt den kører

- sitrer af kraft og det kræver disciplin at nøjes med et moderat tryk på speederen.


Man hverken mærker

eller hører hastigheden og bilen lokker nemt én til at køre stærkere end planlagt.


Den ligger suverænt

på vejen og har hele tiden et kæmpe kraft-overskud. Selv fra 200 km/t laver Phaeton kick-down, når speederen trykkes

i bund og den vil hele tiden mere.


ErhvervsBladet slap speederen ved 280 km/t og end ikke her, var Phaeton synderligt forpustet.

Der er simpelthen masser af rå kraft i bilen, hvis affjedring kan justeres under kørslen.


Fire indstillinger, fra

"comfort" til "sport", implementeres på sekunder og der er mærkbar forskel. Også denne funktionalitet

kan anspore til at svinge pisken lidt ekstra over de 420 bomstærke heste, som motoren yder.



Fartpilot

Hvis man lægger

for meget under for Phaetons evige invitation til hurtige narrestreger, kan man selvfølgelig slå fartpiloten til. Bilen

kan endvidere leveres med automatisk distanceholder, der selv holder øje med den forankørende trafik.


Skulle man

komme for tæt på en medtrafikant bremser Phaeton selv ned, indtil der igen er passende afstand. Trækker man ud for

at overhale, speeder Phaeton selv op til cruise-hastigheden og man glider forbi den langsommere kørende bil.


Føreren

kan selv indstille ved hvilken afstand, der skal bremses ned og systemet reagerer hurtigt og præcist.


Alt i alt er Phaeton

er ypperligt køretøj, der kunne få én til at forfølge en karriere som chauffør for de velhavere,

der finder pengene til bilen. Den billigste model, V6, kommer til at stå i 1,2 mio. kr. uden ekstraudstyr, med V10-motor ligger

prisen på 1,7 mio. kr. og W12''eren starter ved 2,2 mio. kr..


Med alt ekstraudstyr kommer den dyreste Paethon til at koste

i omegnen af 2,5 mio. kr., når bilen leveres herhjemme fra oktober måned.


Det er selvsagt mange penge for de fleste

danskere og ambitionen er da også blot, at sælge en beskeden håndfuld Paethon om året på det danske marked.









Egen

fabrik

Der skal sælges nogle flere biler på verdensplan og de skal alle fremstilles på en splinterny og moderne fabrik,

som Volkswagen har opført til formålet.


Beliggende centralt i Dresden i det østlige Tyskland ligner det

store byggeri dog ikke ligefrem en bilfabrik, men snarere et kunstmuseum.


Materialerne er glas og aluminium, der indvendigt splejses

med lyst træ og giver det imponerende byggeri en stemning af elegance, præcis som den bil, der bygges her. Ved fuld kapacitet

vil 800 mand kunne fremstille 150 biler om dagen, alle efter kundernes specifikke ønsker.


Det er meningen, at kommende

købere af Paethon skal komme til fabrikken og selv vælge bilens farve, paneler og indtræk.


De vil så

blive vist rundt og får mulighed for at overvære produktionen.


Der bruges lydsvage elektriske skruemaskiner, så

kunderne ikke bliver generet af for megen støj, når de bevæger sig gennem den parketgulvsbelagte produktionshal.


Når

bilen tre måneder efter bestillingen er klar til levering vil køberen igen blive inviteret til fabrikken.


Bilen

overdrages i et stort lys- og røgshow a la Jean Michel Jarré, før glasdørene skydes fra og den nye ejer

kan rulle ud i det luksuskøretøj, som Folkevogn nu altså også er.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen