Del : SMS

Flere fik bedre styr på privatøkonomien sidste år

Danske penge. Pengesedler og mønter.
Foto:

En rundspørge viser, at mange danskere har fået styr på økonomien sidste år. Det gælder særligt unge.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: 2015 var et år, hvor privatøkonomien havde gode vilkår for de fleste i Danmark.

Reallønsfremgang, stigende beskæftigelse og lave renter betød, at mange oplevede at have flere penge mellem hænderne end året før.

Det kan man også læse i den årlige analyse, som Nordeas forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen, har udarbejdet med hjælp fra TNS Gallup, der har spurgt et repræsentativt udsnit af danskere mellem 55-65 år om deres økonomiske forhold.

For hvor 63 procent sidste år svarede, at de havde godt styr på deres privatøkonomi, er andelen i år oppe på 74 procent.

Det svarer til, at 390.000 flere har fået styr på økonomien, hvis undersøgelsen tegner et retvisende billede af hele befolkningen.

forbrug

- Det er meget markant spring, og det kommer en lille smule bag på mig. En del handler selvfølgelig om generel optimisme på økonomiens vegne, men finanskrisen har givetvis også betydet, at folk har bedre snor i privatøkonomien.

Faktisk er fremgangen endnu mere markant for unge mellem 18 og 25. Her er andelen steget fra 49 til 71 procent.

Det endda på trods af, at 22 procent har brugt deres månedsløn før tid, og at 11 procent af de adspurgte har oplevet at få en eller flere rykkerbreve inden for de seneste seks måneder.

- De unge er meget bedre end deres rygte, selv om de selvfølgelig skal gøre sig nogle erfaringer, siger privatøkonomen.

Ud over at konjunkturerne altså går den rigtige vej herhjemme, har mange også selv gjort noget aktivt for at få deres egen økonomi under kontrol.

For eksempel har 20 procent lagt et nyt budget i modsætning til 14 procent sidste år.

/ritzau/

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere