Berlingske Business
LIVE
09:02

Flere erhvervskunder vælger at få tunet firmabilen

Flere og flere firmabilskunder gider ikke være til grin for deres egne penge.


I stedet for at vælge en kraftigere

og dyrere bil-model kan man med fordel vælge en mindre motorversion og sidenhen få bilen tunet. På den måde sparer

man ikke kun merprisen for den dyrere model. Man slipper også for at svare skat hvert år af den dyrere model. At firmakunderne

nu også er modne til en diskret tuning kan Danmarks ældste Alfa Romeo-værksted nikke genkendende til. Indehaveren

af Car Center på Amager, Anders Hansen siger:


- Folk vil ikke være til grin. De fleste af mine kunder har såmænd

råd til at købe en Alfa 156 med den store V6-motor. Men de føler sig til grin og derfor vælger de en mindre

motor og får den tunet. Omkring halvdelen af kunderne er folk med firmabil.


Car Center har agenturet for italienske Novitec,

der har specialiseret sig i bl.a turbo- og kompressortuning til specielt Alfa Romeo.



Salget stiger

Fra en spæd begyndelse

tilbage i 1997 har salget af Novitec udviklet sig så meget, at Car Center nu også repræsenterer mærket i Sverige.

De fleste af kunderne har fået tunet deres Alfa 156 med et turbo-kit, og eventuelt har undervognen også fået en

opgradering i form af større bremser, sænkning og afstivning. Uden for værkstedet på Lergravsvej på

Amager holder en koksgrå Alfa Romeo 156. Den ligner såmænd bare en 2,0 T Spark med store 17 tommer hjul. Men det

øjeblik du drejer nøglen, afslører en dyb men alligevel diskret tone, at bilen er tunet.


Der er tale om

en kompressortuning. Det vil populært sagt sige en mekanisk trykopbygning. Fordelen ved kompressor-tuningen er, at bilen er

lettere at få til at overholde de strenge forureningskrav. Frem til nu har Car center især solgt turbo-tuning til Alfa

156, men det kan fremover kun lade sig gøre på biler, der allerede er indregistrerede.


- Der er stor forskel på

denne 156''er med kompressor og så den Novitec 156, vi bygger om med turbo, siger Anders Hansen.


Forskellen er, at mens

turbo-udgaven har masser af moment helt fra bunden, ja så kræver denne 156''er med kompressor flere omdrejninger.


Vi

tager en kort prøvetur i bilen, og hvis det ikke var for den dybere lyd fra udstødningen, er det ikke til at mærke,

at bilen er kompressortunet. Først over 5000 omdrejninger er det tydeligt, at det ikke er en almindelig 2,0 T Spark med 155

hk. I området mellem 5000 og 7100 omdrejninger trækker motoren virkelig godt, men området er smalt, så der

skal arbejdes flittigt med gearstangen for at holde dampen oppe. Ved almindelig kørsel mærkes det egentlig ikke, at bilen

har 210 hk og et betydeligt større moment. Men på motorvej er det tydeligt, at bilen er meget hurtigere end en vanlig 2,0''er.









Ikke

problemfrit

Tuning er ikke helt uden minusser. For det første har begrebet nok stadig en lidt odiøs klang i mange erhvervsbilisters

ører. Kan det holde, og hvad med forsikringen, er blot et par af de spørgsmål, der melder sig.


Desuden er

gensalgsværdien et aspekt, som Anders Hansen gør meget ud af at fortælle kunderne om.


- Vores erfaring er,

at bilforhandlerne generelt er skeptiske over for tunede biler. De vil typisk ikke have dem i bytte, men blandt private kunder oplever

vi, at bilerne er meget lette at sælge, siger han.


Med det stigende antal dieselbiler forventer Anders Hansen, at tuning fremover

vil koncentrere sig om dieselmotorer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen