Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Fint besøg af vinproducenter

Det kan man se på det opbud af betydningsfulde vinproducenter, som kommer til Danmark for at præsentere deres vine. I sidste

uge dukkede tre herre fra Roodeberg op. Det er den mest kendte sydafrikanske mærkevarerødvin.



Netto sælger

mere end en halv million flaske om året, og dermed er vi danskere Roodebergs mest betydningsfulde marked. Vi smagte Roodeberg

helt tilbage til årgang 1974.



Den var bemærkelsesværdig frisk med en god tør frugt og lidt kaffe og chokolade.

Den havde ligget et par år på store, gamle fade og ellers resten af tiden på flaske.



Roodeberg er en mærkevarevin.

Den er ens fra år til år. Det vil sige, næsten da. For man følger hele tiden udviklingen. Når man

fornemmer, at forbrugerne vil have fadkarakter, skifter man lagringen fra store, gamle fade til små, nye barriques.



"Jamen

vinen koster i udsalg kun i midten af fyrrerne, er der virkelig råd til nye træfade? I bruger vel ikke træspåner

i stedet for?"



"Nej det bruger vi til vores billige røde vine", var svaret.



Javel ja, det vil en

franskmand være ked af, at høre på.



I 1998 bemærkede Roodeberg-folket, at forbrugerne ville have mere

frugt og mere elegance. Derfor pillede man de 25 pct. Pinotagedruer ud af blandingen og har nu udelukkende Cabernet Sauvignon og Shiraz,

lagret på små nye egetræsfade.



Vinen er intens rød og har en let krydret undertone med tydelig pift

af hindbær, chokolade og søde solbær. Alt sammen holdt sammen af 14 pct. alkohol. Typen er højeste mode

lige i øjeblikket. Og er en af årsagerne til, at værdien af den vin, vi køber i Danmark, er faldet med ti

procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen