Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Få overblikket: Ugen der gik i privatøkonomi

08BUSSommerhuse-som-hel-rsb.jpg
Arkivfoto: Kristian Brasen

Flere danskere benytter sommerhuset som helårsbolig, og politiske forhandlinger kan betyde, at udviklingen fortsætter.

Sommerhuset er ej kun til sommer­ferie. Danskerne bruger umiddelbart i højere grad ferie­residensen uden for den traditionelle sommertid. Konklusionen på tal fra Danmarks Statistiks boligopgørelse for 2017 er ifølge Nordea Kredit, at 21.444 ud af landets 223.666 sommerhuse nu har status af helårsbolig. Det er 481 flere end for ét år siden og 6.006 flere end for ti år siden.

Interessen for at bo permanent i sommerhuset kan ifølge Nordeas bolig­økonom Lise Nytoft Bergmann blandt andet forklares med, at der er penge at hente i skiftet. De seneste år er helårshusene nemlig steget væsentligt mere i pris end sommerhusene, og det gør umiddelbart sommer­husene til et økonomisk attraktivt alternativ for mange ældre.

»Politikerne forhandler i øjeblikket om muligheden for, at pensionisterne må bruge deres sommerhus som helårsbolig efter blot et års ejerskab. I dag skal pensionisterne have ejet sommerhuset i otte år, om end kommunen ofte giver dispensation efter fem år. Bliver det fremsatte lovforslag vedtaget, forventer vi, at den nuværende udvikling forstærkes, og at stadig flere pensionister vil flytte permanent ind i deres sommerhus i de kommende år,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Boligøkonomen mener dog ikke, at danskerne udelukkende fokuserer på »havmåger og herligheds­værdi«, men at der ligger også økonomiske beregninger bag rykket ud i sommerlandet. For i perioden 1999 til 2007 mistede sommerhuset sin popularitet som helårsbolig, fordi priserne her steg markant.

»De seneste 30 år har lysten til at flytte permanent ind i sommerhuset været størst i perioder, hvor sommer­huset har været billigt sammen­lignet med helårshuse. På den baggrund må man konstatere, at meget tyder på, at danskerne ikke kun træffer deres beslutning om at bo fast i sommerhuset ud fra følelsesmæssige para­metre som skov, strand og naturrigdom, men også ud fra velovervejede økonomiske kalkuler, hvor det relative prisforhold til en helårsbolig spiller ind,« siger hun.

01BUSFritidshus-195212.jpg

Bilsalget starter foråret stærkt

Noget kunne tyde på, at de danske bilkøbere har været forårskåde. Marts 2017 blev således den næstbedste måned nogensinde for salget af nye personbiler.

Ifølge statistik fra De Danske Bil­importører kom der 22.759 nye personbiler ud på vejene i årets første forårsmåned, og det er knap 19 pct. flere end i samme måned sidste år. Første kvartal når op på 59.921 solgte personbiler, og det er det bedste første kvartal i Danmark og i øvrigt det næstbedste kvartal overhovedet.

»Vi er meget positive og forventer, at tendensen fort­sætter,« siger direktør hos De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Stasevangsvej

Afslag i de populære kommuner

Det er langt fra kun i de tyndt­befolkede kommuner, at hus­sælgerne må indstille sig på at give afslag på købsprisen for deres snart tidligere hjem.

Det nationale gennemsnitlige afslag for et 140 kvadratmeter stort hus ligger ifølge beregninger foretaget af Finans Danmark på 74.000 kroner.

Mens det gennemsnitlige afslag i Vestjylland er omkring 65.000 kroner pr. handel, ligger afslaget i Københavns Kommune i gennemsnit på knap 130.000 kroner. De største afslag forekommer i Frederiksberg og Gentofte Kommune, hvor hussælgerne i gennemsnit slår 270.000 kroner og 212.000 kroner af prisen. Det svarer til henholdsvis 4,6 pct. og 3,7 pct. af prisen.

»Det kan godt betale sig at forhandle om prisen. Huspriserne har efterhånden været for opad­gående i de sidste fire år, men det er ikke mere sælgers marked, end at der bliver givet gode afslag, når boligsælgere og boligkøbere forhandler om prisen. Det gælder også i populære og dyre kommuner,« siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

153176474

Ugens tal: Værdipapirhandel falder

1.390.508

handler blev der foretaget på værdipapir­markedet i marts måned ifølge VP Securities. Det var et fald på ni procent i forhold til måneden før. Aktie­handlen var uændret, mens handlen med investerings­beviser og obligationer faldt med henholdsvis 19 og 21 procent. Den samlede omsætning af værdipapirhandlen steg dog med syv procent.

01BUSBolighandel-162936.jpg

Salgstiden falder på villaerne

Ventetiden for hussælgere bliver stadigt kortere. For husejerne kan nu sælge en villa en måned hurtigere end på samme tidspunkt sidste år. I gennemsnit tog det 218 dage at sælge en villa i februar 2016, mens salgstiden i dag er nede på 191 dage. Det viser opgørelser fra Boligsiden.dk, som Nybolig har analyseret. Det største fald er sket på Bornholm, hvor det nu tager to måneder kortere tid at få solgt sit hus – fra 264 til 204 dage.

Det eneste sted, hvor salgs­tiderne ikke er faldet, er i Region Sydjylland, hvor de er steget med fem dage, så de i dag ligger på 235 dage. Målt på regioner har Region Hovedstaden de korteste salgs­tider på 121 dage eller fire måneder, mens man finder de højeste salgstider i Sydjylland med de 235 dage.

»Store forskelle i salgstiderne vidner om et utroligt polariseret boligmarked. Men så længe, de store byer oplever befolknings­tilvækst, især fordi de yngre generationer søger til byerne for at uddanne sig, er det nok svært at se, at udviklingen vil blive brudt lige foreløbig,« siger presse­ansvarlig i Nybolig Thomas Hovgaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen