Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Er tiden inde til at skrotte min gamle bil?

1
Det er dyrt at have bil. Og med tiden bliver det dyrere og dyrere, fordi værkstedsregningerne bare vokser og vokser. Spørgsmålet er, hvornår det kan betale sig at skifte den gamle ud og give sig i kast med at købe en ny. Foto:

KLUMME: Det er dyrt at have bil. Og med tiden bliver det dyrere og dyrere, fordi værkstedsregningerne bare vokser og vokser. Spørgsmålet er, hvornår det kan betale sig at skifte den gamle ud og give sig i kast med at købe en ny.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er jo lækkert at få ny bil. Jeg befinder mig en en branche, hvor en firmabil ikke er en mulighed. Derfor har jeg har en lidt over ti år gammel Toyota. Den kører fint, men slidtagen er klart begyndt at melde sig. Og det kan ses på regningen, når den bliver sendt til service. For andet år i træk ender jeg med en regning på langt over 10.000 kr.

Bilen er lidt over ti år gammel. Derfor er det nu, at beslutningen skal tages, om den skal sælges videre eller, om jeg vil beholde den. Hvis jeg vælger det sidste, må beslutningen være, at jeg sal køre den helt ned.

1


Det afgørende i den sammenhæng er naturligt nok, hvor stort et værditab der allerede har været på bilen, og hvor meget mere den taber i værdi fremover.

Jeg har mulighed for en forholdsvis billig finansiering, hvis jeg vælger at købe en ny bil. Det vil i givet fald blive en brugt bil, men alligevel er jeg mest til at køre den helt ned.



Men måske kunne jeg få omkostningerne ved at have bilen lidt ned. FDM har tidligere fremhævet, at den billigste måde at holde bil på er at købe en brugt bil, der har taget en stor del af værditabet, og så selv stå for service og reparationer. Det lyder som en god model, men det med at stå for reparationer selv, har jeg desværre ikke mulighed for. Det rækker mine evner ikke til.

En oplagt mulighed er at prøve at finde en billigere værsted. Der kunne nok være en god besparelse. Herudover kan jeg se på mine forsikringer. Jeg har stadig både kasko- og ansvarsforsikring på bilen. Jeg er forsikret i Tryg, og min præmie er bare vokset og vokset gennem de senere år. Det skal siges, at jeg har haft brug for forsikringen med et par halvdyre skader. I begge tilfælde var der tale om hærværk.

Min sidemand og kollega på jobbet fremhæver, at hvis brugtvognsprisen på en bil ryger under de 50.000 kr., kan det nok ikke længere betale sig med kaskoforsikringen.

1


Jeg tror, at ikke at en bilforhandler vil give ret meget for min bil, og jeg tror hellere ikke, at jeg sælge den private for ret meget. Så hvorfor beholde kaskoforsikringen? Min kollega har kørt uden kasko på de lidt ældre brugt biler, han har haft.

Det kan selvfølgelig komme til at koste et greb i lommen, hvis der pludselig kommer en skade, og bilen ikke har en kasko. Men det er en chance, man må tage og jeg kan forsøge at være selvforsikret ved at have nogle penge stående på en bankbog.


Alternativt kan jeg gå ud og hente nogle tilbud hjem hos en række forskellige forsikringsselskaber. Hvad skal de have for at forsikre min bil? Både med og uden kasko. Min nuværende forsikring koster næsten 9.000 kr. om året. Hvis jeg bare kan få skåret et par tusinde kroner af den præmie, er det trods alt gode penge at spare.

Det sidste punkt jeg kunne tage fat i, er, at finde ud af økonomien i en delebil. Kan det betale sig? En anden af mine kolleger benytter sig af den mulighed, men det er lidt mere besærligt.

Frederik M. Juel er privatøkonomisk journalist på Berlingske Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen