Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

En ny årgang er lige om hjørnet

Det vigende europæiske bilsalg er ikke umiddelbart til at få øje på, når man ser på hvor mange

nye modeller, der præsenteres næste år.



Bilerne bliver endnu mere avancerede og tendensen med at de dyre mærker bygger

mindre fortsætter samtidig med at vi vil se endnu flere gadekryds i form af biler, der kombinerer forskellige egenskaber. Når

det gælder udstyr vil vi bl.a. se, at fler-zone klimaanlæg, varme i bagsæderne og lignende udstyr fra de absolutte

luksusbiler finder vej til Golf-klassen. En anden tendens er, at fabrikkernes platforme kan varieres endnu mere. Et gennemgående

træk er bl.a., at stationcar-versionerne typisk får 10-12 cm mere akselafstand en hatchbacks. Det sker naturligvis fordi

5-dørs bilerne i bl.a. Golf-klassen tilbyder samme plads og rummelighed som stationcars gjorde for en enkelt generation siden.

På motorfronten vinder de direkte indsprøjtede benzinmotorer yderligere frem og 2.generation af de moderne dieselmaskiner

vil brede sig yderligere.



Hos Opel bliver Vectra-serien komplet. Signum hedder en krydsning mellem en stationcar og en luksusbil

med fokus på bagsædet. Med bilen vil Opel forsøge at finde sin egen niche blandt luksusbilerne. Man er godt klar over,

at det ikke nytter med endnu en gængs luksusbil. Der skal mere til før publikum vælger de klassiske tyske luksusbiler

fra. Selve stationcar-versionen af Vectra bliver kæmpemæssig med forlænget akselafstand og klassisk formgivning

i form af en stejl hæk. De to biler overtager dermed den rolle, som den store Omega har haft.



I den evige kamp mellem Astra

og Golf spiller Opel først ud med den nye Astra. Designet bliver langt mere aggressivt end hos rivalen, VW Golf, der følger

lige før årsskiftet 03/04.



Fra BMW er der endelig godt nyt til de mange 5-serie fans. designet på 5-serien

bliver ikke blot en formindsket 7-serie. Bilen er vokset op til en akselafstand på 289 cm og dermed skulle al snak om dårlig

plads ved bagsædet høre op. Undervognen er i aluminium og byder bl.a. på elektronisk dæmpning og et avanceret

styretøj. Blandt perlerækken af motorer bliver en diesel V8''er med 258 heste. For benzinmotorerne gælder, at BMW

først for alvor begynder på direkte benzinindsprøjtning når 3.generation af Vanos er klar i 2005.



Hos

Mercedes-Benz introducerer man stationcar-versionen af E-klassen. Den ventes at blive langt mere elegant end den nuværende,

men stadig med masser af plads. En af nyhederne i bilen er et nyt system til at fastgøre bagagen. Også her er der mulighed

for V8 diesel. Blandt de mere eksotiske stjernebiler kommer en 600 SL og sidst på året den smukke SLR.



Fra Volkswagen

bliver første store introduktion den nye Audi A3. Den bliver differentieret endnu mere fra den tekniske ophav, Golf V. Designet signalerer

mere coupe og stilen er mere kantet og kileformet end den nuværende. A3 er første bil i en lang række af køretøjer

på denne platform. Selve Golf V bliver naturligvis ikke nogen revolution. det ønsker kunderne ikke, men bilen vokser

noget på bagsædet takket være 8 cm mere akselafstand. Bi-xenon lygter, klimaanlæg med mulig for separat temperaturvalg

i hver side og airbags ved bagsædet er blandt de mange muligheder for ekstraudstyr. Mindste motor bliver 1,4 med 75 hk og i

den modsatte ende venter en 2,0-liters med turbo og 200 hk. Blandt de populære multibiler får Opel Zafira endelig konkurrence

fra VW Touran. Men som standard bliver bilen med 5 sæder. Vil du have to ekstra må du betale ekstra. Opels Meriva er en

5-personers multi lige under Zafira i størrelse. Den har et genialt sædesystem og skal være med til at udbygge Opels

stærke position indenfor MPV''ere.



Set med Peugeots øjne gælder det om at holde gryden i kog næste år

for først i 2004 kommer afløseren for den storsælgende 406''er. Det betyder, at 406 til foråret får

et såkaldt facelift nummer to. 307 kommer i en CC-udgave og både 206 og 307 præsenteres i muskel-udgaver med efternavnet RC.

En færdig 407 vises nok til efteråret som et såkaldt studie.



Hos Citroen står næste år i

Pluriel''s tegn og sidst på året ventes den nye C2 at blive præsenteret.



Fra Fiat-koncernen bliver første

nyhed Stilo stationcar og senere får Punto et facelift og næsten samtidig ventes en Punto MPV og sidst på året en

lille ny mikro.



Fra Fords samlebånd er det midt på året tid til et glimt af 2.generation af Focus og et facelift

af Mondeo er også planlagt. I den sjove afdeling sender Ford StreetKa på vejen og en Fiesta ST er også plads til.



Honda

Accord er vigtigste bil fra Honda næste år. Både som sedan og stationcar. Des-uden flere udgaver af Civic og nok

også en let ansigtsløftning til samme model.



Fra Jaguar kan vi sidst på året vente en X-type med diesel,

men ellers er året præget af den nye XJ-bil der jo ligner den gamle til forveksling.



Mazda har vinden ind bagfra

med den nye 6 og næste år kommer Mazda 2, der som bekendt bygger på Fiesta teknik. Mod slutningen af 2003 ventes

en Mazda 3.



Megane i mange varianter er naturligvis kernen hos Renault næste år men Kangoo får endvidere en

optisk opdatering.



Hos Saab skal året bruges til at få produceret 9-3''ere til de mange ventende kunder men der bliver

også til 9-3 cabriolet og vel et eller andet studie, der skal holde kunderne fanget frem til præsentationen af den første

4-hjulstrukne Saab.



Seat introducerer den nye Cordoba og mod slutningen af året også den frække Salsa-model.



Avensis

bliver opgaven for Toyota i 2003 men der er også et facelift af Yaris i foråret og samme omgang venter senere til Previa

og nok også RAV4 allersidst på året.



Fra Volvo er der masser af hestekræfter til næste år.

R-serien i form af V70 R og S60 R skal være med til at trække tiden ud til en ny S40 introduceres allersidst på

året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen