Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

En investering

Og selvfølgelig må vin komme ind i overvejelserne. En flaske netop aftappet Romanée Conti som udbydes i foråret

til 16.000 kr., og som over sommeren kan gensælges til 25.000 kr., lyder som en fornuftig investering med et rimeligt afkast.





Ja, det føles sådan set helt dumt ikke at gøre det. Problemet er, at man sikkert først kommer ind

i billedet, når den koster 25.000. Mellemhandlerne, nogen som kender nogen. Og den danske agent/importør behøver

ikke engang at være mellem dem.



På grund af den aktuelle aktiesituation, som synes at skulle blive langvarig, har

der været diskussion frem og tilbage om værdien af at investere i vin. Vi har spurgt et dusin vinfolk som har forstand

på det.



Fælles for dem alle er, at de har en masse forbehold. Ganske enkelt fordi erfaringerne viser, at det på

langt sigt generelt er en dårlig investering. Men hårdt presset bad vi dem komme med forslag til investering for en lottovinder,

som har sat 50.000 kr. af gevinsten af til formålet.



I alle vinhandlernes forbehold kan man læse så mange små

fine anvisninger, at man egentlig får lyst til at tage chancen, selv om det sådan set ikke er meningen. Det gennemgående

er, at en investering ikke må bygge på, hvad du selv kan lide. Det er kun de meget få top-årgange, og kun

de absolutte top-vine, som har fået Parkers velsignelse, investorerne skal koncentrerer sig om, plus Vintage Port, Single Malt

Whisky og enkelte kultvine. Det er det eneste, som man kan forvente sig at kunne sælge igen. Sådan er det bare.



Men

hvis ikke man kan komme af med det, så er nogle kasser god vin, betydeligt hyggeligere at brænde inde med, end et rusten

skibsskrog eller en tom container. Investering i vellyst og god smag overgås ikke af noget andet. For os livsnydere i alt fald.

Det er derfor, vi køber vin og lægger hen.



Temasmagningen denne gang er naturligt en test af vin, som livsnydere

vil købe og gemme nogle år. Kravet til sådanne vine er, at de ikke bare skal kunne tåle at ligge, men at

de skal udvikle sig og byde på en større vinoplevelse, når tid er.



Det er efterhånden en tradition,

at vi her i ErhvervsBladets tillæg, har en konkurrence med en førstepræmie, som vil noget.



Hvem vil ikke

gerne skrive sit navn på et fad vin? Holte Vinlager har sørget for at reservere et fad på det fornemme Château

Moulin du Gallot, der ligger som nabo til Saint-Emilion.



Vinen er årgang 2001, og er passet og plejet efter alle kunstens

regler. Dette fad er præmien. Når vinderen er fundet, skal han/hun give meddelelse om, hvornår de 300 flaske skal

aftappes og leveres.



Temaerne i dette tillæg er foruden investering også vin og mad. Et naturligt tema, for 96 pct.

af al vin drikkes sammen med mad. Der er ikke nogen facitliste i sammensætningen mad og vin, men nogle gode råd og vejledninger.



Tidligere

købte man vin efter slot og årgang. Nu er tendensen mere, at man går efter druesorten. Vi fortæller lidt

om, hvad man kan forvente sig af de mest kendte druesorter.



Og så har vi en snak om Bordeaux begrebet "Cru Bourgeois",

som synes at forvirre mere, end det gavner. Nu er der lys forude. Om et halvt år kommer en ny klassifikation. Hvis vi skal kunne

tage den alvorligt og betragte den som et godt alternativ til de alt for dyre "Grand Cru Classé-vine", kræver

det mod af juryen. Har de den?



Vi byder læserne på en vinrejse til det bedste i Chile og Argentina. Kendte vinfolk

er klar til at modtage os. Det er storslåede oplevelser, som venter. Ikke bare på vinområdet. Men også naturmæssigt

og kulturelt.



God fornøjelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen