Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

En ægte klassiker fylder 100 år

Den 22. august 2002 er det præcis 100 år siden at Cadillac blev født i Detroit.


Navnet, der er blevet så

kendt, stammer fra en fransk officer, Antoine de la Mothe Cadillac. Han grundlagde i 1701 byen Ville d''Etroit, der senere fik navnet

Detroit. Den første Cadillac, model A, var en 2-personers med en én-cylindret motor, der udviklede 10 hk, og den kørte

ud fra fabrikken i 1902. Den kostede 750 dollar.


Henry Martyn Leland (1843-1932) var teknisk leder af Cadillac, og han reddede

faktisk General Motors, da First National Bank i 1910 simpelt hen ville nedlægge General Motors og kun beskæftige sig

med Buick.


Leland fik overtalt banken til at lade GM bestå under forudsætning af en tiltrængt sanering. Cadillac

var forståeligt nok Lelands hjertebarn, for det var ham, der konstruerede den første én-cylindrede motor, og det

var ham, der overtalte ledelsen af Detroit Automobile Company til at oprette mærket Cadillac.


"Håndværk

er et kald, præcision en lov" var hans motto, og han levede i sandhed op til det.


I den efterhånden voksende

bilindustri var standardreservedele nærmest et ukendt begreb. De enkelte dele skulle tilpasses, inden de kunne monteres.


Et

ødelagt stempel betød normalt køb af en helt ny motor, men ikke hos Cadillac, hvor stempler og cylindre skiftedes

enkeltvis hurtigt og billigt. Henry Leland udviklede produktionens nøjagtighed, så den også omfattede reservedelene.


Navnet

Cadillac blev ensbetydende med den højeste kvalitet, hvilket blev understreget i en demonstration, som de Kongelige Automobilklub

(RAC) i 1908 arrangerede i Storbritannien. Cadillac stillede med tre helt nye modeller, og juryen udvalgte tre, der først kørte

nogle runder på Brooklands-banen, hvorefter mekanikerne skilte dem ad i 721 dele.


Delene blev blandet og lagt i tre bunker,

men nogle af delene som f.eks. oliepumper, hjulnav og stempler blev erstattet med nye reservedele. I løbet af to dage havde

mekanikerne samlet de tre Cadillac uden at tilpasse en eneste del, hvorefter de tre biler gennemførte et løb på

500 miles (800 km). Der blev kun brugt almindeligt håndværktøj.


Dette medførte, at Cadillac blev den

første bilproducent, der modtog Dewar Trophy -bilindustriens parallel til Nobelprisen.



Tekniske nyskabelser

Mere

en 11 millioner Cadillac er solgt alene i USA. Den 25. november 1949 kørte en Coupé DeVille af samlebåndet som

nummer en million.


Cadillac har været kendt for en del tekniske nyskabelser. Den elektriske starter blev introduceret på

en Cadillac i 1912, og i 1915 indførtes den første masseproducerede V8-motor. I de senere år har det været

"Night Vision" i 1999 og "Magnetic Ride Control" i 2000, der har været banebrydende.


Alligevel er det

ikke mindst formgivningen, der har vakt publikums interesse.


LaSalle (1927) var den første bil, der blev tegnet af en

designer, Harley Earl. Han blev senere chefdesigner hos Cadillac, hvor han indførte den specielle bagvogn med vinger på

"Sixty Special", og vingerne voksede gennem de næste 20 år - rekorden blev sat på 1959-modellen med halevinger, der

strakte sig 97 cm bagud fra det egentlige haleparti. Senere blev udseendet mere behersket. Den nuværende CTS-model har en formgivning

med forbillede i en slebet diamant. Cadillac-emblemet stammer oprindeligt også fra Le Sieur Antoine de la Mothe og andre efterkommere

af greven af Toulouse. Det første logo med copyright er fra 1906 og viste en detaljeret krone repræsenterende fransk

kongelighed omgivet af en krans med tulipanformede blade og suppleret af nogle svanelignende fugle.


I 1908 blev kronen fjernet,

og emblemet er opdateret 30 gange siden. I 30érne fik logoet et par vinger for at hentyde til den nye formgivning. I 1947 kom

det såkaldte "V med krans" for at markere introduktionen af de kraftige V-motorer, og seneste opdatering fra august

1999 viser emblemet med klare geometriske former inspireret af den hollandske maler Piet Mondrian (1872-1944) i stil med nutidens

Cadillac-design.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen