Berlingske Business
LIVE
13:49 GN Store Nord og Novo er lyspunkter i C20

Elendigt sommervejr har kostet solhungrende danskere dyrt

Mallorca
Mange har taget flugten fra det sure danske sommervejr og tilbragt ferien i varmere omgivelser - som her på en strand på den populære spanske ferieø Mallorca. Foto:

Kun en enkelt sommerdag i juli med over 25 grader har fået mange til at finde den store pengepung frem og rejse mod sydens sol i ferien. Rejsebureauer melder om rekordsommer med høje priser og flybelægning på over 99,9 procent.

Når det regner på danskerne, drypper det på rejsebureauerne. Med en juli næsten uden sommerdage herhjemme kan de allerede nu melde om rekordstort antal solgte rejser ud af landet, skriver rejsemediet Check-in.dk.

»Julisalget er gået over al forventning, og det har selvfølgelig været rigtig godt hjulpet på vej af det jammerlige vejr. Vi har haft tusindvis af kunder, som forgæves ringede ind fra sommerhuse og campingpladser, fordi alle vores rejser var meget tidligt udsolgt,« siger Nikolai Johnsen, pressechef i TUI, til Berlingske Business.

»Den høje efterspørgsel har selvfølgelig haft en for vores vedkommende positiv effekt på priserne. Men generelt oplever vi, at danskerne bruger flere penge på rejser og er villige til at investere i mere kvalitet, når det kommer til de dyrebare ferieuger, og det er med til at påvirke prisniveauet,« uddyber Nikolai Johnsen.

Sådan får du privatøkonomien tilbage på sporet efter ferien

Ifølge Stig Elling, rejseambassadør i Bravo Tours, er flere end 100.000 danskere gået forgæves i jagten på en rejse sydpå. Pladserne var udsolgt, og rejsearrangøren kunne ikke finde flere – hverken hotel eller fly.

»Der har været en totaludsolgt juli. Det er der altid, men rejserne er solgt tidligere og hurtigere end de seneste år, ligesom de sidste restpladser i skoleferien har været solgt til meget høje priser. Det er mange, mange år siden, vi har prøvet noget lignende,« siger Stig Elling til Check-in.dk.

257466352.jpg

Bravo Tours oplyser desuden, at sensommeren ser ud til at blive gylden for rejsebureauet, som allerede nu har solgt 30 procent flere rejser i august og september end sidste år. Konkurrenten Spies har ligeledes nydt godt af danskernes flugt fra det triste sommervejr. I en pressemeddelelse melder rejsearrangøren om en rekordhøj belægning på over 99,9 procent i juli på de omkring 400 fly, der blev sendt mod varmere himmelstrøg.

»I juli havde vi blot 34 tomme stole – nogle af dem skyldtes sygdom eller familiære forhold. Det er den højeste belægning i en måned i Spies’ 60-årige historie,« udtaler adm. direktør Jan Vendelbo.

Leros

Også i Spies og TUI fortsætter travlheden med at lange rejser over disken, selvom skolernes sommerferie nærmer sig enden. Spies oplyser, at 96 procent af august-rejserne allerede er solgt. Og hos TUI ligger salget af rejser i august og september 15 procent over samme tidspunkt sidste år, oplyser pressechefen.

»Danskernes solhunger kan faktisk mærkes hele vejen til næste sommersæson. Mange familier har fået sig en slem forskrækkelse og tør simpelthen ikke sidde i samme situation næste år, og derfor ligger vores sommersalg i 2018 på et rekordhøjt niveau med dobbelt så mange solgte rejser,« siger Nikolai Johnsen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen