Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ejerlejligheder den sikre vinder

Køb en ejerlejlighed og få et afkast efter skat på syv pct. om året. Boligmanglen i de større universitetsbyer

er stor, og det gør ejerlejlighederne til den mest givtige investering, når der sammenlignes med aktier, obligationer,

enfamiliehuse og fritidshuse.



Det viser beregninger, som BRF Kredit har lavet for ErhvervsBladet. Udgangspunktet er en investering

lavet i 1992 og solgt igen i år 2002. Samme beregning er lavet for perioderne fra 1995 til i år og fra 1998 og til 2002.



For

alle tre perioder kommer ejerlejlighederne ud som den sikre vinder.



Ifølge BRFKredit er årsagen primært, at

der ikke er et stort nok udbud af lejligheder til de studerende.



Det har fået antallet af forældrekøb til

at vokse, og priserne på lejlighederne er fulgt med op.



Hurtigst gik det i slutning af 90''erne, hvor afkastet på

ejerlejlighederne nåede over otte pct. om året.

Interessante forhold

Cheføkonom i BRFkredit Jens Christian

Nielsen understreger, at man ikke skal købe en ejerbolig for at "score kassen".



Men tallene fra BRF viser

alligevel en række interessante forhold, som den enkelte opsparer kan tage med i sine betragtninger, når formuen skal placeres.



l

Aktierne er det aktiv, som svinger mest. I periode fra 1998 til i år har de haft et negativt årligt afkast på en

pct., når der bliver målt på eliteindekset på Københavns Fondsbørs i form af KFX. Hvis tiden

skrues blot yderligere tre år tilbage, og der måles på perioden fra 1995 til år 2002, kommer aktierne ud med

et årligt plus på seks pct.



l Obligationerne ligger mere lunt i svinget, og har i den seneste periode overhalet afkastet

på aktierne med et årligt afkast på 2,5 pct. i perioden fra 1998 og til 2002.



Problemet med investeringer

i obligationer netop nu er dog, at renten er meget lav og forventes at stige på sigt.



Det vil betyde kurstab på

obligationerne, hvilket naturligt nok vil trække afkastet ned.

Aktier vil stige

Jens Christian Nielsen tror ikke på,

at obligationerne kan holde førepositionen overfor aktierne. Og på længere sigt, vil aktierne også give et

større afkast end ejerboligerne.



- Dybest set tror jeg, at aktierne i længden fortsat vil give et højere afkast.

Fundamentalt set stiger aktier i værdi, når produktiviteten i økonomien stiger.



Derimod betinges priserne

på ejerboliger på sigt af, hvad det koster at bygge nyt, siger Jens Christian Nielsen og fremhæver, at afkastet

på ejerboliger målt over en lang periode må forventes at være nogenlunde lig med inflationen.



Det har

bestemt ikke været tilfældet siden midten af 90''erne, men Jens Christian Nielsen understreger, at boligmarkedets voldsomme

optur kom efter en lang årrække med prisfald.



For fritidshusenes vedkommende tror han på, at de vil klare sig

ganske pænt i de kommende år.



Danskerne har fået mere smag på fritid, og det vil give en stabil efterspørgsel

efter sommerhuse og lignende.



Målt i afkast kan fritidshusene ikke følge med pensionsopsparingen, men til gengæld

har man fornøjelsen af at kunne bruge sommerhuset.



- Når afkastet af investering i ejerboliger trods alt ikke er

højere, skyldes det også de kraftige stigninger i boligskatterne, som vi har set i de seneste år. Det er vores

indtryk, at beskatning af ejerboliger generelt er på niveau med beskatningen af aktier og obligationer, men væsentlig højere

end beskatningen af pensionsopsparing, siger Jens Christian Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen