Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald

Efter 47 år bag eget rat: De sjove biler er de dyre biler

20BUSMORRIS-MINOR-135921.jpg
Det begyndte med en grå Morris 1000, og ti biler senere kører Jens Chr. Hansen i Volvo V60. Men fruen ønsker sig en højere bil og automatgear, så det kan snart være tid til at skifte igen. PR-foto

Biler har været en ganske dyr del af mit liv, siden jeg i 1970 investerede 4.000 kr. i en skinnende flot og kun lettere brugt Morris 1000.

For 20 år siden forsøgte kultur­sociologen Henrik Dahl at skyde sig ind på vores forudsigelige livsstil med bogen »Hvis din nabo var en bil«.

Det blev en bestseller, vi elsker at få mærkater på os selv og andre. På de sociale medier florerer der et hav af tests, bl.a. »Hvis du var en bil ...« Af en eller anden grund ender de fleste af disse test med, at man er en Mercedes.

Sådan er virkeligheden desværre ikke, I hvert fald ikke for mig. Biler har været en del af mit liv – og en ganske dyr del – siden 1970, da jeg som 18-årig stolt erhvervede mit første firhjulede køretøj, en Morris 1000. Pris dengang: 4.000 kr. En herlig bil købt af en ældre mand, der havde pudset og plejet den og holdt den inden døre om vinteren. Så den stod skinnende og flot, da jeg købte den.

Glansen var dog i den grad gået af denne Morris 1000, da den tre år senere var klar til skrotning. Jeg fik dog hevet 500 kr. ud af en landmand, som ville bruge den i marken til at jage køerne ind til malkning. Altså et værditab over tre år på 3.500 kr.

Skoda Karoq

Siden har jeg haft ti biler, og det er blevet stadigt dyrere. Enten er jeg en dårlig handelsmand, eller også misrøgter jeg mine biler. Det er desværre nok en kombination af begge dele – dyrt har det i hvert fald været, også når inflationen regnes med.

Jeg har haft følgende ti biler, siden nummerpladerne blev pillet af min Morris: Fiat 127, Citroën Dyane, Toyota Corolla, Ford Sierra, Audi 80, Rover 620TI, Honda CRV (den lille firhjulstrækker), Alfa Romeo 145 – og nu kører jeg rundt i en Volvo V60. To af disse biler har jeg købt som nye.

Endelig har jeg haft en amerikansk-­knurrende firhjulstrækker, en GMC Jimmy, da vi i en periode boede i New York. Det er noget af en benzinsluger, men det var på et tidspunkt, hvor brændstofprisen i USA lå på omkring tre kr. literen.

Opel Crossland X

Hvad har så været de bedste biler? Afhænger noget af humøret på købstidspunkt, men Rover-dyret står stadig som den med størst køreglæde, skarpt forfulgt af GMC Jimmy-traktoren og Honda CRV-modellen.

Der er noget særligt ved at træde op i en bil, der oven i købet har automatgear. Der er plads til ski- og golfudstyr, cykler, og så kan man flytte så umanerligt mange ting i disse biler med stort bagagerum. Altså både praktik og køreglæde.

Jeg har forsøgt at skyde mig ind på, hvilke biler, der samlet set har været de dyreste. Dels med værditab, dels med løbende omkostninger.

Nu er det sådan, at jo nyere bil og jo højere pris, desto større er det årlige værditab. De dyreste i min bilsamling må nok siges at være de tre »sjoveste« biler, nemlig Roveren, Jimmyen og Hondaen.

Volvo dieselmotor
For abonnenter LÆS MERE : Volvo dropper dieselmotoren

Store årlige værditab, dyre forsikringer og høje løbende driftsomkostninger i øvrigt. Man kommer hurtigt op i en samlet årsomkostning på 70.000-80.000 kroner.

Som sagt kører vi nu rundt i lidt af en bedstefarbil, en Volvo V60 Diesel fra 2012. Praktisk, stabil og klimamæssigt nogenlunde. Meeeeen, indrømmet, også lidt kedelig.

Nu er det så, at fruen i huset, som påstår, at hun kun føler sig sikker i »høj bil« med automatgear, er begyndt at tale om at skifte bil. Men til hvad?

Derudover er der jo også fornufts­overvejelserne. Giver det økonomisk mening at købe en benzinsluger af en eller anden art på et tidspunkt, hvor ­el- og hybrid­bilerne brager frem, man taler sågar også om førerløse biler, delebiler, og hvad ved jeg.

DS 7 Crossback Macron

Vil eksempelvis en ny dieselbil være at købe sig ind i fattigdom?

Gad vide, hvad kultursociologens bud ville være.

Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen