Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Du kan sige hvad som helst - bare du gør det med stil

De fleste føler, at de ikke slår til, når de deltager i en blindsmagning. De synes ikke, de kan sige noget fornuftigt om

deres smagsoplevelse, og bag de flakkende øjne og sveden, der springer frem, er det rene gætværk, som dukker op

til overfladen.


A lle føler sig utilstrækkelige i en blindsmagning. Alle uden undtagelse. Nogen er bare bedre til

at skjule det end andre. Det er en evne, som særlige naturtalenter tilegner sig lynhurtigt, mens andre må på hårdt arbejde

og gennem mange års svidende nederlag, før de lærer at mestre det.


Som deltager i vinsmagning er det vigtigt,

at man agerer rigtigt. Og siger de rigtige ting på de rigtige tidspunkter. Vi har derfor lavet denne lille guide, som på

lyn-tid, vil få dig til at ligne og lyde som en vinekspert. Vi springer glade og ubekymret over, hvor gæret er lavest,

og glemmer alle forvirrende undtagelser og kendsgerninger. Det er jo ikke et spørgsmål om at blive klog. Det er et spørgsmål

om at agere klog.



Forberedelsen

Hvis du på forhånd ved noget som helst om de vine, som skal blindsmages, så

søg nogle informationer. Se i guidebøgerne, hvilke årgange som fremhæves. Lær navnene på et

par af de bedste producenter.


Det hjælper næppe noget som helst i smagningen, men bagefter, når vinene præsenteres,

er det utroligt kreditgivende, bare sådan helt spontant at lade nogle årstal og navne flyde videre til de nærmeste,

mens du i det stille nikker og ser tilfreds ud.


Og find også nogle af guruernes smagsbedømmelser af tidligere årgange.

Gør dem til dine egne, og underhold med dem, mens de andre sidder og slikker sårene efter deres mange fejlskud.Og husk

en lille notesbog. Gerne slidt og nusset med rødvinspletter. Gør notater. Flittigt og uden tøven. Hvis du med

det samme ønsker distance til begynderne, skal du medbringe dine egne smageglas. Det gør sig. Men kun, hvis du har de

rigtige med. De slebne grønne rhinskvinsglas skal have lov til at blive i vitrinen. Det skal de tykke kroglas også. Og

dem med guldkant og feriehilsen fra Hartzen dur heller ikke. Det skal være tynde glas med lang stilk og en stor tulipanformet

pokal. De skal hverken lugte af kasse eller afspændingsmiddel. De skal bare stå der foran dig og udstråle professionel stil.



Aktionen

Skænker

du selv, skal der ikke mere i glasset end en god mundfuld. Fylder du glasset halvt op, vil du miste status og fylder du helt op, vil

de nærmeste begynde at tale svensk til dig. Du hælder/drejer glasset, så der kommer en stor overflade på vinen.

Den yderste bræmme vil være helt vandklar. Hvis den første farvenuance, som man får øje på er

purpur, indikerer det en helt ung og ulagret rødvin.


Et brunligt eller orangeskær fortæller om en moden eller

overmoden vin. Et lyst grønligt skær viser ung hvidvin og ofte uden fadlagring. Et mørkere og mere gulligt skær

kan vise fad og modenhed.


Det er vigtigt, at man kommenterer disse ting. Bare sådan lidt halvhøjt til sig selv.

Husk at holde om stilken på glasset. Eller eventuelt bedre - med glassets fod hvilende på en bøjet pegefinger og

klemt fast med tommelfingeren. (Fingrene skal komme fra samme hånd, hvis det skal se rigtigt ud.)


Når man har noteret

sig farvenuancen. Og blevet enig med sig selv, om det er en rødvin eller hvidvin, skal man samtidig sikre sig vinens renhed

og klarhed.


Hvis det ligner et akvarium fyldt med dafnier, eller te med mælk, er en refusering på plads. Læg

også mærke til om vinen sætter "gardiner" . Nogen kalder det tårer. Andre siger bare "gode

ben". Det fortæller ikke noget om vinens kvalitet. Kun om mængden af alkohol.


Vinen svinges nu godt rundt i

glasset. Enten venstre eller højre om. Men ikke begge dele samtidig.


Husk at der oftest står nogen ved siden af.

Det skal gøres hurtigt, fast og bestemt. Og kræver øvelse hjemmefra. Indimellem svingturene, mødes glas og

næse halvvejs. Øjnene skal være åbne, men blikket tomt. Man skal se ud som om, man en stund overgiver sig

til vinens aroma- og bouquetstoffer. Det skal se alvorligt ud. Og det er jo også alvorligt sådan at lukke op for den direkte

adgang ind til hjernen. Ord som "lukket", "åben", "imødekommende" er passende og helt uforpligtende

at bruge på dette tidspunkt.


Vinen svinges rundt endnu et par gange. Hvis der er mere tilbage i glasset, er det nu, munden

skal fyldes. Det kan godt være, du ved denne handling spontant har lyst til at sige "skål!", men gør

det ikke, for så er forestillingen ødelagt.


Vinen skal blive i munden i nogle sekunder. Bevar samtidig det tomme

blik. Form læberne som en gåserøv og sug luft ind. Gør det to-tre gange hurtigt og lige efter hinanden.

Hvis det lyder ganske forfærdeligt, er du meget tæt på at gøre det rigtigt. Intet rundt om dig må forstyrre

dig i dette moment.


Hvis du mærker, at vinen begynder at sive ud ved mundvigene, må du fremskynde processen. Spyt

i nærmeste kumme, køler eller hvad, man nu har fundet frem til lejligheden. Det må ikke se ud, som om du ikke kan

lide vinen.


Hele processen skal gennemføres med hovedet som den højeste del af kroppen. Man må ikke komme

nærmere målet end sådan ca. 25 cm. Med hovedet altså. Vinen skal helst ramme det, man sigter på, og

helst i en tynd, kontinuerlig stråle uden for megen mundvand. Til stadighed bevarer man det tomme blik. Så et par sekunders

meditation.


Når man vil vise de andre, at man er klar til at vende tilbage til tilværelsen, sker det ved, at øjnene

begynder at få liv samtidig med at man nikker tilfreds.



Dialogen

Før man ved, hvad der er i glasset, skal konversationen

være lige så tom som blikket under showet. Ord som "stor kompleksitet", "interessant" , "potent"

og "potentiale" er gode, fordi de er ret uforpligtende i forhold til årgang, oprindelse og druesort. Lyde og udbrud

er også vigtige, når man vil udtrykke sig om noget, som man ingen mening har om. "Åh ja" kan virke meget

skråsikkert. Men det må ikke stønnes.


Det skal fremføres koldt og nøgternt, som en funktionær

fra Told og Skat, der er på momsrevision. Prøv aldrig et direkte gæt, med mindre du har set etiketten ude i anretterværelset.

Når vinenes identitet er afsløret, er man straks mere snakkende. Synet af etiketten gør med det samme én

til smagemester. Nuancer, som enten ikke var der, eller som man ikke fornemmede, står pludselig tydeligt.


Cabernet Sauvignon

med solbær og et pift af limosin eg, Merlot''ens blommer og korender, Pinot Noir''ens varme, saftige hindbær og den formuldede skovbund,

Syrah''ens røgvarer, peber og tjære.


Lær hvad der siges om de mest kendte druesorter og brug det. Hvis du

kan se, at druen er hentet i et af de varme lande, må du tilføje glosariet lidt mynte og nogle eksotiske frugter.


Er

vinen en blanding af to eller flere druesorter, er man lidt på gyngende grund. Men fortvivl ikke. Bevar stilen og den ranke

holdning. Det er den helt afgørende nøgle til succes. Begynd så at bedømme vinens struktur.


Du kan

vælge at tale om vin, som du taler om den menneskelige krop (fed, kraftig, tynd, mager, gode lår), eller referere til

materialer som silke, fløjl o.l. Fantasien har ingen grænser. Selv om du føler, at det, du siger, er ren nonsens,

vil der altid være nogen i selskabet som forstår dig. Du kan sige hvad som helst. Bare det er med stil.



Finalen

Det

er vigtigt, at du med det samme markerer dig i smageselskabet. Du må gerne allerede med den første vin erklære,

at den har begyndende propsmag. Der er formodentlig ingen, som vil protestere. En ny vin vil komme på bordet. En masse gode

vine er blevet sendt ud på denne måde.


Hvis du senere fornemmer sure sokker, svampe eller gamle biblioteksbøger

i næsen, må du råbe op igen. Er vinen "på vej til Madeira" og har lidt stikkende eddikesmag, tyder

det på iltningsforfald. Rådne æg og brændt gummi indikerer en dårlig vinmager og brug af for megen svovl.

Garvesyren er vigtig. Den sætter sig på kinderne (indersiden) og gummerne og føles ligesom sandpapir. Hvis garvesyren

trækker bagud i munden, er det tegn på en vin med et stort potentiale. Man fortæller så sit hof, at "det

er en vin, som skal have lov til at ligge nede i min kælder i mange, mange år". Ordet "min kælder"

giver stor status i smagecirkler. Man behøver ikke at fortælle, at det er bunden af klædeskabet oppe på tredje

sal.


Hvis garvesyren i vinen derimod koncentrerer sig fremme i munden, helt ude på spidsen af tungen, er vinen færdig.

Intet kan redde den, ikke engang et pund sukker og Bloombergs glögg miks. Hvis man selv har flasker af den pågældende

vin liggende, nævner man det ikke. Men gør et notat om, at vinen ved først givne lejlighed, skal bruges som gave.


Vinens

eftersmag er vigtig at kommentere. En lang eftersmag er altid tegn på kvalitet. Men ordet eftersmag er alt for banalt til dig.

Du taler om vinens finish, mens du tygger på tungen, og snuser til det tomme glas. Når du fornemmer, at smagningen er

ved at være slut, er det vigtigt at være blandt de første, der bryder op. Du har gjort dit arbejde. Og dine notater.

Nu skal du videre til næste opgave. På vej ud stopper du op, og vender dig mod den nærmeste gruppe, for lige at

kommenterer den ældste af de vine, I har smagt. Du siger konstaterende og uden at lægge op til svar eller diskussion,

at det var klart den bedste, og tilføjer mens du er halvt ude ad døren: "Hvis man altså kan lide unge vine!."


Du

skal hjem og pudse glassene og glorien. Og gøre klar til næste smagning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen