Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Drømmebilen over dem alle

Den 20. juli 1969 trådte astronauten Neil Amstrong ud på månen som det første menneske, der har betrådt

et andet himmellegeme.


Månelandingen stjal en stor del af opmærksomheden i medierne det år, men fem uger tidligere

havde en anden begivenhed på den sorthvide tv-skærm gjort et nok så stort indtryk på danske drenge i konfirmationsalderen.


For

første gang havde Danmarks Radio valgt at bringe afslutningen på verdens mest berømte motorløb: 24-timers

løbet på Le Mans.


Præcis kl.16 søndag den 15. juni 1969 kørte den belgiske racerkører

Jacky Ickx over målstregen i Le Mans som vinder af løbet i sin Ford GT 40.


Porsches enorme satsning på at

vælte Ford af pinden var slået fejl. Det var Fords fjerde sejr i træk i det prestigefyldte løb.


Det

var noget, der passede knægten, som var vokset op med en Ford Anglia de Luxe med indadskrånende bagrude.

Ford-dominans

Ingen

over eller ved siden af Ford, der allerede to år tidligere var begyndt at dominere Formel 1 sporten som motorleverandør

med den legendariske Ford-Cosworth V-8 motor.


Ford-dominansen i Formel 1 fortsatte hele vejen op gennem 1970''erne.


I sportsvognsklassen

blev sejren på Le Mans i 1969 derimod den sidste.


At den overhovedet vandt, skyldtes en kombination af dens robusthed og Jacky

Ickx'' evner bag et rat, for allerede før 1969-sæsonen var bilen forældet i forhold til de nyeste Porsche-modeller.

Tyskerne løb da også med verdensmesterskabet, men på Le Mans måtte den tyske veteran Hans Herrmann alligevel

overgive sig på sidste omgang til Jacky Ickx og Ford GT 40.


Gennem løbets sidste par timer skiftedes bilerne til

at føre i dette historiske race, som i spænding og intensitet ikke siden er overgået løbet.


Med til

historien hører, at der også var en Ford GT 40 på tredje- og sjettepladsen i løbet.

Ny GT 40

I mere

end 30 år har bilen været ude af de flestes bevidsthed, men for kort tid siden hoppede Ford så med på nostalgibølgen,

der bl.a. har resulteret i den nye boble, den nye mini og flere andre, da Fords øverste chef, William Clay Ford, på biludstillingen

i Detroit præsenterede en ny Ford GT 40, der designmæssigt ligner originalen til forveksling. Hvorvidt bilen sættes

i produktion er usikkert, men bare det at genskabe legenden tvinger tankerne tilbage til tresserne.


Dengang var den drømmebilen

over alle - især hvis man var til Ford. Det var dengang, man kunne komme op at skændes og være uvenner i ugevis derefter,

om Ford var bedre end Opel, om The Beatles var bedre end Rolling Stones, om Fleischman-tog var bedre end Märklin osv. osv


Porsche

var et noget diffust begreb, da det var en sportsvognsfabrik for velhavere, og ingen kendte nogen, der havde en Porsche.


Til

gengæld var det nemt at være Ford-fan. De dominerede som nævnt Formel 1 på motorsiden, de klarede sig fornemt

i rally, og de vandt Le Mans år efter år.

Tom Belsø

Selv herhjemme var Danmarks første Formel 1 kører,

Tom Belsø, i den nye Ford Escort i stand til at udfordre Sven Engstrøms Porsche 911 på Ring Djursland og Jyllands

Ringen.


Smerteligt var det derfor, da Ford GT 40 lukkede fabrikkens sportsvognsæra, og det var svært at tilgive,

at fabrikken ikke gjorde alvor af at udvikle en ny prototype.


En meget lovende model blev sendt ud på racerbanerne allerede

i 1968, i øvrigt kørt af en vis Bruce McLaren, som skabte det succesombruste McLaren-team i Formel 1, men bilen blev

aldrig helt færdigudviklet.

Fire sejre

Ford GT 40 lukkede og slukkede, men hvilken sortie den søndag i Le Mans. Allerede

året før var Porsche begyndt at kunne køre stærkere end Ford''en, men de luftkølede tyskere havde

ikke samme holdbarhed. Af samme grund kunne mexicaneren Pedro Rodriguez køre først over målstregen i Le Mans det år

-også i en Ford GT 40. I 1966 og 1967 dominerede Ford totalt det franske billøb i tidlige varianter af GT 40''eren.


Bilen

oser af brutal styrke og soliditet, som den også blev kendt for, men designmæssigt kan den, set i bakspejlet, ikke siges

at matche så mange af datidens andre fartvidundere fra især italienske Ferrari, som Ford i øvrigt stødte

af tronen på Le Mans efter mange års italiensk dominans.


Når bilen alligevel fik kultstatus, hænger det

formentlig sammen med dens rå udseende kombineret med evnen til at komme igen og igen, selv om konkurrenternes teknologier efterhånden

blev overlegne. På Le Mans er det ofte ikke den hurtigste bil, der vinder, men den mest holdbare. Porsche kom mange år

senere i en tilsvarende situation, hvor nye konkurrenter som Toyota var langt hurtigere end Porsche, men hvor den tyske bil kunne kunsten

at holde distancen.

"Fart & Tempo"

En anden forklaring på bilens kultstatus kunne være, at den blev

en del af en tegneserie. Mange af Danmarks drenge holdt dengang tegneseriebladet "Fart & Tempo", hvor hovedhistorien

handlede om den fiktive, franske racerkører Mark Breton. Breton er naturligvis seriens helt, men en af hans bedste venner er

Jacky Ickx, og Ickx er lige så fænomenal til at styre sin Ford GT 40 i tegneserien, som han var det i virkeligheden.


For

Jacky Ickx sluttede Le Mans historien ikke med sejren i 1969, samme år blev han i øvrigt også blev nummer to i

kampen om verdensmesterskabet i Formel 1. I andre bilmærker vandt han siden fem sejre i 24-timers løbet. Han er med sine

i alt seks sejre løbets konge, men der er næppe tvivl om, at han bedst husker sin første sejr.


Vi andre,

der var knægte dengang, vil også huske det løb, og vi glemmer næppe heller Ford GT 40.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen