Del : SMS
Berlingske Business

Dine Lego-klodser kan være guld værd

Legoklodser
ARKIVFOTO. Foto:

Lego tjener penge, så det klodser. Men klodserne behøver ikke være nye, for at der kan være penge i dem. Brugt Lego er i høj kurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Gemt væk et sted i den fjerneste krog på loftet eller måske i en støvet kasse i kælderen gemmer der sig måske guld i form af gamle legoklodser.

Ganske vist langes der millioner af nye legoæsker over disken i legetøjsbutikker verden over dagligt, men de gamle klodser er meget mere værd.

lego

Det mærker man også hos Frederiksberg Auktionshus, der har specialiseret sig i at sælge gammelt legetøj, herunder Lego.

»Normalt går priserne på gammelt legetøj nedad, mens det er lige omvendt med Lego. Her kommer der hele tiden nye, unge samlere til«, siger ejer af Frederiksberg Auktionshus, Hans Hedegård.

Så måske er det en god idé at hive loftslemmen ned og gå på opdagelse på dit eller måske dine forældres loft.

For det er ikke ualmindeligt, at især det gamle Lego fra 1950'erne og 1960'erne sælges for mange tusinde kroner på auktioner eller på nettet.

Åbning af ny DONG vindmøllepark Borkum Riffgrund Dong's nye of

Især hvis legoklodserne kommer i ubrudte æsker, så ryger prisen i vejret.

»Der kommer med jævne mellemrum folk med en kasse, de har fundet på loftet, og de aner ikke, hvad det er værd. Det kan være flotte ting i helt nye æsker. Så ender de måske med at få 15.000 eller 20.000 kroner for det«, fortæller Hans Hedegård og fortsætter:

»Man har svært ved at tro det, men der er mange ting, som er 50 år gamle, som stadig er helt nye.«

Vil man score den helt store jackpot, skal man dog være heldig at falde over nogle specialproduktioner fra Lego.

En populær brandstation, den lå ude i alle legetøjsbutikker, er ikke lige så meget værd som et speciallavet sæt med eksempelvis Mærskcontainere, som kun blev solgt i meget begrænset antal.

lego

Det handler om drømme og om at udlevere dem, når samlere kaster tusindvis af kroner efter ganske få gram gammelt plastik, fortæller livsstilsekspert Anne Glad:

»Tidens nye pensionister har en del mere klingende mønt på bogen, som de kan investere i nostalgi. Om det så er gamle biler eller de legoklodser, som de kun i begrænset omfang kunne erhverve, da de var børn i 1940'erne og 50'erne. Så barndommens oplevelser med mangelsamfundet skaber ekstra forbrug senere i livet«, siger Anne Glad.

Samtidig er Lego i dag blevet en verdensomspændende koncern med produktion i mange land og salg i endnu flere, og det er også med til at drive prisen op på de gamle klenodier.

lego

Lego har i dag et internationalt marked - både amerikanere og asiater er vilde med klodserne og typisk villige til at betale ekstra for autentiske, ældre objekter. Lego er en del af den internationale fortælling om demokratisk, enkelt, skandinavisk design, siger hun.

Så meget kan dit Lego være værd:

»Har du en Volkswagen-bilforhandler med VW-boble i Lego fra omkring 1950, så kan den indbringe dig 4000 kroner.«

»Af nyere klodser er særligt Star Wars-sættet Tusindårsfalken fra 2007 i høj kurs. Et sæt har tidligere indbragt 4000 dollar eller knap 27.000 kroner.«

»En lille guldmalet C-3PO fra Star Wars-jubilæet samme år kan i Lego-form indbringe mellem 350-450 dollar eller knap 2400-3100 kroner.«

Kilder: Frederiksberg Auktionshus, BrickPicker.com, Mentalfloss

GERMANY TOY FAIR

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere