Del : SMS
Berlingske Business

Din elregning er tordnet i vejret

pix_vaskemaskine
Der er store summer at tjene på at udskifte sine hårde hvidevarer med nye, der bruger mindre strøm, konkluderer Nykredit i en ny analyse. Foto:

Danskere betaler den højeste elpris i verden, og siden 2005 er elprisen i gennemsnit steget med 30 procent, viser en ny analyse fra Nykredit.

Artiklen fortsætter under annoncen
For mange danske husstande er det et ubehageligt chok, når elregningen hver tredje måned dumper ind ad brevsprækken.

For elprisen er røget gevaldigt i vejret de seneste år, faktisk er den verdens højeste. Det konkluderer Nykredit i en ny analyse af de danske elpriser og - forbrug, som er baseret på data fra blandt andre Energitilsynet og Dansk Energi.

"Danmark har flere verdensrekorder, nogle mere agtværdige end andre. Én af dem angår elprisen, som de den højeste i verden. Siden 2005 er prisen på elektricitet steget med 30 procent, og udviklingen forventes at fortsætte i fremtiden," skriver Nykredits forbrugerøkonom, Johan Juul-Jensen.

Elregningen er steget med 20 procent

Ifølge Nykredit er prisen for en kilowatt-time nu oppe på 2,2 kroner. Det svarer til en prisstigning på 3,4 procent årligt siden 2005. Eftersom danskeres elforbrug i samme periode er faldet, er en gennemsnitlig elregning samlet steget med 20 procent.

Dong Energys statistik viser, at en gennemsnitlig familie med fire personer, der bor i hus, bruger cirka 5200 kilowatt-timer om året på elektriske apparater. Dermed ryger elregningen op i godt 11.000 kroner årligt. For familier der også bruger el på at varme vand, bliver regningen højere.

Skift hvidevarerne ud

Men det er et stort potentiale for at spare på elregningen, mener Nykredits forbrugerøkonom, der peger på at udskiftningen af hjemmets hårde hvidevarer kan være en god investering.

"En dansk husstand har i gennemsnit fem hvidevarer, og alene her er store muligheder for besparelser. Særligt i køkkenet, hvor køleskab, fryser og lignende kører dag og nat hele året rundt," skriver Johan Juul-Jensen og fortsætter:

"Et nyt energivenligt køleskab bruger eksempelvis blot en fjerdedel så meget energi, som et tilsvarende køleskab, der er 15 år gammelt. Men også familiens vaskemaskine og opvaskemaskine kan give store besparelser i el - og vandforbrug, hvis man vælger en mere energieffektiv model", skriver han.

Investering kan være tjent hjem på 4-8 år

Ifølge Nykredits analyse kan en typisk dansk husstand spare 5000 kroner om året på el og vand, hvis de skifter fem hvidevarer, der er 10 år gamle eller mere, ud med mere energirigtige valg.

"De årlige energibesparelser betyder, at udgifterne til nye hårde hvidevarer typisk vil være tjent hjem efter 4 til 8 år. Og med en forventet levetid på 10 til 15 år vil man derefter i en årrække opleve ren besparelse," skriver Johan Juul-Jensen.

Som Berlingske Business skriver i dag så er de høje danske elpriser nu kommet i fokus i EU, og kommissionen har sat gang i en undersøgelse af, om der er nok unfair konkurrencebetingelser på området

Danske pyloner verdensberømte

Hvis man gerne vil undersøge, om man kan finde en billigere el-leverandør kan man bruge hjemmesiden elpristavlen.dk, som brancheorganisationen for de danske elselskaber står bag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere