Berlingske Business
LIVE
15:31 Amerikansk aktiemarked åbner med stigninger

Diesel Stilo er den bedste

Fiat Stilo stormer ikke ligefrem op af salgslisterne for det danske bilsalg.


Danske købere til en familie-hatchback i

denne størrelse skeler benhårdt til prisen og kører derfor forbi Fiat-forhandleren og ender ligesom alle de andre

med en Peugeot 307 eller måske en Corolla, som også klarer sig pænt i den øjeblikkelige konkurrence i den

kompakte familie-klasse. Hvorfor Stilo ikke appelerer mere til køberne hænger naturligvis sammen med prisen.


Fiat

har tradition for at producere rummelige, velkørende og fremfor alt billige biler. Men Stilo er ingen billig bil. Det er en

bil med meget udstyr og lækre materialer og netop her ligger opgaven for Fiat: At overbevise kunderne om at Stilo er pengene

værd.


Overtegnede har efterhånden været gennem alle motorvarianterne i Stilo-programmet og det er ingen hemmelighed,

at jeg finder mig rigtig godt tilrette i bilen.


Senest er modeludvalget udvidet med to diesel-udgaver. Fiat var blandt de første

med commonrail-teknik og derfor er der tale om 2.generations teknik.


Stilo JTD som modellen hedder fåes i to aftapninger.

Den mindste har 80 hestekræfter mens modellen vi har tilbagelagt rigtig mange kilometer i har 115 hk. Dermed er Stilo klassens

kraftigste diesel-bil med en pæn 0-100-tid og en topfart på 190 km/t.


Testbilen er en 5-dørs Stilo JTD 115

Dynamic til 249.989 kr. Denne pris matcher Peugeot 307 HDI med 110 hestekræfter.



Væk med skavanker

Da commonrail-teknikken

for få år siden blev introduceret var der utrolig meget fokus på støj. Den nye teknik betød en dramatisk

reduktion i lydniveau i sammenligning med den tidligere teknik. Den traditionelle klapren var væk, så snart motorerne

havde driftstemperatur.


I begejstringen over den omgængelige tone fra de nye dieselmotorer var man lidt tilbøjelig

til at glemme andre vigtige egenskaber ved motorerne. Ikke mindst deres begrænsede virkningsområde.


Mange 1.generations

commonrail-maskiner formår nemlig kun at trække i et ganske smalt område af omdrejningsfeltet. Godt nok siger de

ikke ret meget, men til gengæld skal der skiftes gear hele tiden, hvis kræfterne skal udnyttes.


Generelt er denne

skavank væk med 2.generation af teknikken. Det er denne JTD-motor med 115 hestekræfter et godt eksempel på. Andre

eksempler er Fords og Volvos nye dieselmaskiner.


Denne JTD motor trækker Stilo med fuldt læs fra omkring 1200 o/m

uden at brokke sig. Og den bliver ved med at trække i en lang sugende fornemmelse. Omkring de 2000 lægger maskinen sig

fuldt i selen, men der er ikke tale om noget turbotøven. Kræfterne udvikles linært og derfor virker motoren så harmonisk.

Samtidig aftager trækkraften også blødt så motorens brugbare område er bredt. På den måde

kommer man aldrig til at opleve tidligere tiders dieselkarakteristik, hvor det hele tiden handlede om at holde omdrejningerne indenfor

et ganske samlt felt.


Kom man over et vist antal omdejninger tabte motoren totalt pusten. I tilfældet med denne motor

aftager kræfterne blot noget, men maskinen har intet imod at rotere.


Langt det meste af tiden kører man dog Stilo

JTD i området mellem 1500 og 2500 o/m.


Her høres motoren stort set ikke, så snart man er oppe i fart. Gearingen er

takket været det store moment høj svarende til 47 km/t v. 1000 o/m.


Det betyder afslappet kørsel på

motorveje hvor motoren ved 141 km/t blot løber 3000 o/ m. Vi kørte i gennemsnit 16,7 km pr. liter diesel i prøveperioden.









God

rummelighed

Stilos styrke er rummeligheden. Bagsædet kan forskydes i længderetningen, hvilket giver en fleksibel størrelse

til bagageplads.


Forsæderne er store og støtter rimeligt uden at være helt perfekte. Rattet kan justeres op

og ned og ud og ind men vinklen på rattet er ganske flad. Det betyder, at jeg kører sædet helt op i øverste

position for at tillade at rattet sænkes til laveste position for at kompensere mest muligt for den flade ratvinkel. Resultatet

er, at rattet skygger delvist for instrumenterne.


Ellers er der mest positivt at sige om indretningen. Materialerne er bløde og

finishen nydelig og der er mange små rum til den hoben af ting, som det moderne menneske slæber med sig overalt. Vi tænker

her på telefon, PDA''er, solbriller, vandflaske, kulgepen osv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen