Del : SMS
Berlingske Business

Det koster dine investeringer

Ny 1000_business
Foto:

Fra starten af det nye år, vil danskerne få klar besked om, hvad det koster at sætte deres penge i en investeringsforening. De oplysninger skal bruges aktivt, mener eksperterne.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danskerne skal have klar besked om, hvad det koster at sætte deres opsparing i en investeringsforening. Fra begyndelsen af det nye år skal danskerne vide, hvad bankerne tjener på at formidle investeringsbeviserne.
Det kan være med til at skabe mere konkurrence mellem foreningerne. Den øgede gennemsigtighed fremgår af en aftale som Forbrugerrådet, Finansrådet og Dansk Aktionærforening har lavet. Den går ud på, at bankerne i årsopgørelsen, de sender til kunderne, skal fortælle om de årlige omkostninger i procent ved at have pengene i en investeringsforening. Derudover skal banken fortælle, hvor meget den får i provision hvert år fra investeringsforeningen for at opbevare investeringsbeviserne. Denne provision skal opgives i kroner og øre.

For køb af investeringsforeningsbeviser, der sker efter 1. januar, skal opspareren have oplysningerne, inden handel gennemføres. Det er uanset, om købet sker via en personlig betjening i banken eller netbank.
»Hovedpointen er, at din bank fra nytår skal oplyse, hvor meget den tjener på hvert enkelt investeringsforeningsbevis, som banken har solgt dig. Dermed får de private investorer for første gang en systematisk og sammenlignelig udspecificering af omkostningerne,« siger chefredaktør hos Dansk Aktionærforening Jens Møller Nielsen.

Et godt mål
»Det mener vi er på høje tid, for de reelle omkostninger har hidtil været ekstremt svære at finde frem, og de meget billige passive investeringsforeninger har haft utroligt svært ved at vinde markedsandele i Danmark,« siger Jens Møller Nielsen.
Initiativet til den nye aftale kom i stand, da Penge- og Pensionspanelet under Erhvervs- og Vækstministeriet undersøgte formidlingsprovisionerne ved investeringsforeningerne.
Det kom der en diger rapport ud af, og hurtigt efter kom de tre foreninger med den nye aftale. I rapporten bliver det slået fast, at omkring 810.000 private kunder har investeret i alt 469 mia. kr. i de knap 440 forskellige danske investeringsafdelinger, der er rettet mod de private.

Langt de fleste private investorer køber deres investeringsbeviser via deres pengeinstitut, og den trafik tager pengeinstitutterne sig betalt for via formidlingsprovisionen. Den provision skal blandt andet dække udgifter til bankernes rådgivning af kunderne. Men det har gennem mange år været kritiseret, at de private ikke kunnet finde ud af, hvor meget de giver i formidlingsprovisionen, når de køber de enkelte investeringsbeviser.

Brugbar åbenhed
Professor ved Copenhagen Business School, CBS, Ken L. Bechmann, har været med til at lave undersøgelsen fra Penge- og Pensionspanelet, og han glæder sig over, at Forbrugerrådet, Finansrådet og Aktionærforeningen er gået sammen.
»Der er klart behov for mere gennemskuelighed. Det bør gøre det nemmere for de enkelte investeringsforeninger at bruge omkostningerne som et konkurrenceparameter. Bare det at skulle offentliggøre de her oplysninger vil forhåbentlig have en disciplinerende effekt,« siger Ken L. Bechmann, der mener, at den større åbenhed er meget brugbar for de private.
»Hvis man har en investeringshorisont på syv år, er de årlige omkostninger i procent et godt mål for, hvad man samlet betaler for at få investeret pengene. Man kan i vurderingen af størrelsen sammenligne med det afkast man ellers får af sine investeringer i investeringsforening efter disse omkostninger er betalt,« siger Ken L. Bechmann

»Når det gælder formidlingsprovisionen, vil man kunne se, at banken måske scorer 8.000 kr. på, at man køber for et givet beløb i et investeringsforeningsbevis. Det beløb kan man så forholde sig til og vurdere, om det er ret og rimeligt i forhold til, hvad andre pengeinstitutter vil tage,« siger Ken L. Bechmann.

Løser ikke det hele
Han påpeger, at de nye regler ikke løser hele problemet med koblingen mellem de enkelte banker og de givne investeringsforeninger.
»Når en kunde henvender sig i sin egen bank, rådgiver banken som udgangspunkt om køb af investeringsbeviser i sin egen investeringsforening. Kunden får måske endda næsten at vide, at de ikke kan købe andre investeringsbeviser, men det er jo ikke korrekt,« siger Ken L. Bechmann.
På rådgiversiden er der ligeledes tilfredshed med det nye initiativ. Formuerådgiver hos Carnegie Private Banking Marianne Thørs fremhæver, at mange private tror, at rådgivning hos pengeinstitutterne er gratis.

»Det er det ikke. Med større åbenhed kan omkostningerne komme ned på et andet niveau end i dag. Hvis man køber investeringsbeviser via en netbank er det ikke rimeligt, at den enkelte kunde skal betale formidlingsprovision,« siger Marianne Thørs.
»Hvor der både er formidling og rådgivning, er det fair nok, at man betaler for det. Men i fremtiden bliver det tydeligt, hvad det koster,« siger Marianne Thørs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere