Berlingske Business

Det kontantløse samfund har tømt ungernes sparegrise

24BUSFamilien-Kjeldsen-1528.jpg
Familien Kjeldsen har fået gjort det at spare op næsten lige så sjovt som at hygge sig med et spil »Hvem finder det først?«. Far Johann og mor Annika har lagt lommepengene til niårige Katrine og Lasse på ti år ind i en mobilapp, som belønner børnene for en ekstra indsats i hjemmet. Foto: Bo Amstrup

Børnenes lommepenge er på spil, når forældre dropper mønter og sedler til fordel for digitale betalingsløsninger. Den tendens vil flere nye aktører vende ved at gøre sparegrisen digital.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sparegrisene er blevet sat på smalkost på de danske børneværelser. I takt med at sedler og mønter forsvinder fra dagligdagen, falder der nemlig færre lommepenge af til børnene. Og det er ærgerligt, da lommepenge er et godt redskab til at lære børn om privatøkonomi, mener forbrugerøkonomen Ann Lehmann Erichsen.

Bevægelsen mod et kontantløst samfund har til gengæld banet vejen for nye og lærerige måder at afregne lommepenge med børnene på. I december sidste år lancerede iværksætteren Louise Freslev appen MyMonii. Det er en slags mobilbank for børn, som er med til at klæde dem på til at skulle stå på egne økonomiske ben en dag.

»Engang fik vi lommepenge som kontanter i hånden. Nu bevæger vi os væk fra et samfund med kontanter og over mod det digitale. Det gør det for det første mere besværligt for forældrene at udbetale lommepengene, og for det andet er det svært for børn at forstå, hvad værdien af penge er. Det er noget nemmere at forstå kontanter. Når de er brugt, er de fysisk væk,« siger 26-årige Louise Ferslev, stifter og direktør i MyMonii.

Ekstra lommepenge på spil

I dag bliver MyMonii brugt af godt 13.000 danske familier, og den er blevet downloadet over 25.000 gange. Lommepenge-appen fungerer sådan, at forældrene for eksempel kan vælge at sætte et fast beløb ind hver uge. Samtidig kan forældrene oprette praktiske opgaver i hjemmet som at vaske op eller slå græs.

CHINA GAMES POKEMON GO

Når børnene logger ind på appen, kan de se en liste over de opgaver, de kan tjene ekstra lommepenge på at løse, ligesom der er en transaktionsliste, som giver et overblik over, hvad de har tjent og brugt penge på.

Der er endnu ikke tale om rigtige pengeoverførsler mellem forældre og børn, men om et virtuelt regnskab. Så mor og far skal stadig have kortet frem eller kontanter på bordet, når barnet vil bruge af lommepengene.

Men MyMonii arbejder i øjeblikket på at ­få en betalingsløsning koblet til appen, så børnene har mulighed for at få deres eget betalingskort, som de virtuelle penge bliver sat ind på.

»Vi er lige begyndt at teste det på 15 familier, som gerne vil have et betalingskort til børnene. Så det bliver spændende at se, hvad der sker, når en otteårig får sit eget betalingskort med navn og det hele, som man kan bruge ude i butikkerne. Det er stadig i forældrenes varetægt, da de ejer kortet, som ikke kan trækkes over. Så det fungerer lidt ligesom et genopladeligt gavekort,« siger Louise Ferslev.

my

Kortet er ikke så langt fra at blive virkelighed, da løsningerne allerede findes i udlandet.

»Vi kan forholdsvist nemt starte det op. Vi skal bare beslutte os for, hvilken partner vi vil have. Det skal være nogen, der har licens til at opbevare penge og udstede kort, for vi skal ikke ud og lege bank,« siger hun.

Renter som gulerod

MyMonii har blandt andet fået konkurrence fra den svenske pendant Gimi, som netop er gået ind på det danske marked og har over 100.000 brugere i hele Norden.

Ifølge Gimi er appen allerede blandt de mest downloadede finansapps i Danmark og har omkring 7.000 brugere. De to apps minder meget om hinanden, men Gimi har også en funktion, hvor man kan give børnene renter som incitament til at spare op.

10BUSBuch-og-Aaby-104833.jpg

Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, får hvert andet år TSN Gallup til at undersøge danske børns økonomi. De seneste tal er fra 2015 og viser, at omkring 42 procent af børnene mellem seks og 17 år får faste lommepenge, 38 procent får fra tid til anden, mens 20 procent aldrig får lommepenge. Man faktisk får børnene mindre i lommepenge end i 2011, selv om forældrenes realløn er steget. Ifølge forbrugerøkonomen er en del af forklaringen, at forældre i dag bruger rigtig mange penge på at udstyre børnene med den nyeste elektronik.

Eksempelvis har 84 procent af børnene en smartphone, 63 procent har en tablet og 62 procent har en computer.

Sparegrisen skal have lov at overleve

»Forældrene er meget fokuserede på, at deres børn skal have alle de her nye ting, som koster mange penge. Derfor har lommepenge ikke den højeste prioritet,« siger Ann Lehmann Erichsen, som ærgrer sig over den udvikling.

»Det er en rigtig god idé at give børn lommepenge. Det lærer dem at have et forbrug, der er balanceret i den periode, pengene skal række. Børn bliver meget mere påpasselige, når det er deres egne penge.«

Grethe

Hvordan og hvor meget, børn skal have i lommepenge, afhænger blandt andet af alder og er meget individuelt.

»Det er for tidligt helt at aflive sparegrisen. For de små børn er det stadig en fordel med mønter, som de kan putte ned i sparegrisen. Når de er ældre, kan de måske få et hævekort, som forældrene overføre penge til hver måned. Eller man kan bruge nogle af de nye lommepenge-apps, hvis det giver bedre mening,« siger Ann Lehmann Erichsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen