Del : SMS

Den store nordiske TV-krig rammer Danmark

Tv-krig
Flere tusinde danske tv-seere kan mandag ikke længere tune ind på Kanal 5 og Brian Laudrup. Foto:

Et sammenbrud i prisforhandlinger mellem amerikanske Discovery Networks og norsk-ejede Canal Digital betyder, at tusindvis af danskere mister en række populære TV-kanaler. Omkring 2,5 millioner husstande i Norden bliver ramt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske TV-seere i tusindvis har mandag morgen mistet signalet til en række populære TV-kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og Eurosport. De sorte skærme skyldes, at amerikanske Discovery, der ejer TV-kanalerne, vil have en højere pris for sine produkter, end kabel-TV-distributøren Canal Digital vil betale.

Prisforhandlingerne har stået på i flere måneder, inden de endegyldigt brød sammen i weekenden. Ifølge Canal Digital har Discovery fremsat helt urimelige krav om prisstigninger på flere hundrede millioner kroner for det nordiske marked. Canal Digital har fra mandag ikke længere ret til at sende Discoverys TV-kanaler i Danmark og resten af Skandinavien. I Danmark bliver omkring 200.000 husstande ramt af sort skærm på Discoverys kanaler.

20BUSFladskaerme.jpg

»Vi beklager på det stærkeste, at vores kunder i øjeblikket mangler Kanal 5 og de øvrige Discovery-kanaler. Vi er meget skuffede over, at den amerikanske mediekoncern vælger at tage et så drastisk skridt, selv om de allerede i torsdags varslede, at de var villige til at gå så langt. Vi arbejder fortsat hårdt på, at få kanalerne tilbage så hurtigt som muligt«, siger Canal Digitals Danmarks administrerende direktør, Jarl Söderman, i en pressemeddelelse.

Prisstriden mellem Discovery og Canal Digital rammer også kunder hos Viasat, da Viasat har en aftale med Canal Digital for at kunne sende Kanal 4 og Kanal 5 fra Discovery.

Discovery sidder på en række rettigheder til topfodbold. Det gælder eksempelvis Premier League, Bundesligaen, den danske superliga og det danske fodboldlandshold.

»Jeg kan sagtens forstå, at det kan og vil lede til frustration hos Canal Digitals kunder, som gerne vil se vores kanaler. Vi håber derfor meget, at vi snart kan nå til en god aftale. En aftale, som tager højde for, at Discoverys kanaler vokser i popularitet efterhånden, som vi investerer i bedre indhold og sportsrettigheder som Premier League,« siger Christian Kemp, der er administrerende direktør i Discovery Networks Denmark.

tv-krig

Kanal 5 viste samtlige kvalifikationskampe frem mod den kommende EM-slutrunde i Frankrig, hvor det danske landshold i sidste ende missede billetten efter to afgørende kampe mod Sverige. Kanal 5 har også sikret sig rettighederne til alle Danmarks kvalifikationskampe til VM i Rusland i 2018, hvilket betyder, at kanalen også de næste år frem vil være den eneste danske TV-kanal, hvor danske TV-seere kan følge landsholdet. Næste betydningsfulde landskamp spilles dog første den 4. september, hvor Danmark tager imod Armenien i VM-kvalifikationen.

I Norden bliver omkring 2,5 millioner husstande ramt af den aktuelle TV-konflikt mellem Canal Digital og Discovery.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere