Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Den sidste tango i Argentina

Det er jo ikke fordi, at argentinerne ikke kender situationen. Op gennem 1970''erne og 80''erne havde man en inflation, der blev målt

i tusinder. Men siden pesosen blev en til en med US dollar, er det gået strygende.


Investorerne fik mod og lyst til at

sætte noget i gang. Og på rekordtid så vi forbløffende resultater. På vin-fronten viste man, at man

kunne konkurrere med de bedste på alle niveauer.


De gode resultater satte ekstra skub i investeringerne. Enorme beløb

blev sat i opkøb af jord, nyplantninger, ny teknik, nye fade og masser af mursten. De store firmaer har ikke blot nøjedes

med det strengt nødvendige, men har i stor stil også pyntet sig med prestigebyggerier, som i arkitektur ikke står

tilbage for det, man ser i Californien og Bordeaux.

Value for money

Kvaliteten af den vin, man fremstillede, var i orden. "Value

for money" sagde alle. Man havde succes. Hvorfor ikke vise det! Hvad så nu Argentina? Vil generalerne endnu engang føle

sig kaldet til at klare situationen? De sidder lige rundt om hjørnet og venter på en god anledning. Eller vil det svage

demokrati kunne mobilisere styrke nok til at få en aftale med kreditorerne.


En devaluering skulle være godt for eksporten.

Men vil vinhusene kunne eksportere sig ud af de økonomiske problemer? Næppe! De fleste af de penge, som er investeret

gennem de sidste ti år, er optaget som US dollar-lån. Det er let at se problemet, hvis man lige pludselig skal til at

betale dobbelt så meget tilbage, som man har lånt. Der vil være vinhuse, som går i betalingsstandsning lige

som republikken, og der vil vel også være nogen, som bare overlader det hele til kreditorerne. Høsten går

i gang i næste måned. Vi vil så se, om der er penge til at betale plukkerne.


Om der er penge til opkøb

af vin. Penge til nye fade og flasker. Penge til propper. Penge til at fortsætte forretningen.


Det er synd og skam, hvis

den argentinske vinindustri kommer til at lide alvorligt under krisen. Ingen af os har lyst til at se dem bombes bare 10-15 år

tilbage.

Tørstige forbrugere

Den gang var hovedformålet med vinbøndernes arbejde at slukke tørsten

hos den almindelige argentinske borger og få ham til at glemme den udsigtsløse hverdag. De var meget tørstige

dengang. Og de ville meget gerne glemme.


Mere end 100 liter vin pro capita blev det til om året. Det var verdensrekord.

Man stillede ikke de store krav til kvaliteten. Det skulle bare være rødt med masser af procenter.


Vi skal forhåbentlig

ikke tilbage til disse tider igen. Til glemmevinen. Vi skal fortsat se Argentina som producent af topvine, som kan konkurrere med

de bedste i verden.


Vi har tidligere her i ErhvervsBladets haft argentinske vine til test. De har altid klaret sig godt. Sidst

var det Malbec, som ingen andre kan lave bedre. Det er fastslået. Det blev det også af vores panel. Denne gang har vi

valgt at teste nogle af de absolutte bedste og dyreste vine fra Argentina eller rettere Mendoza, hvor hele vinudviklingen er koncentreret.

Vi håber, at det også vil være relevant at lave denne test til næste år, og næste år igen.


Konklusion:

Alle otte vine hører til kategorien "show-wines". De er udelukkende lavet for at gøre indtryk ved første

sip og for at vise, hvor langt man kan nå, og hvor godt det kan smage. Alle optræder med fløjlsblød, lækker

saftig velsmag, som man bare sidder og nyder. Som meditationsvin. Det er ikke bøfvine. Det er sådan set slet ikke madvine. Joh

måske et enkelt glas til et stykke ost. Det vil være en flot måde at slutte et måltid af med.


NB! Selv

om flere i panelet har en særlig forkærlighed for Malbec, så var det disse vine, som gjorde mindst indtryk.





1997

Trapiche Medalla Merlot Tupungato Valley Mendoza


Sødmefuld, smagsbombe med både lidt kokosnød og chokolade.


AMKA

Vinimport 86 41 96 00 kr. 175,-





1999 Norton Privada "owner''s reserve" Lujan de Guyo, Mendoza


Kraftig og

markant tør men alligevel silkeblød. Lidt tobak i den lange eftersmag.


Vinens Verden 66 14 44 48 kr. 125,-





1999

Terrazas Los Andes Reserve, Pendriel Mendoza 980 meter


Intens, tæt og fyldig saftig vin, lidt vanille og sød peber.


Skjold

Burne Vinhandel 43 45 14 22 kr. 106,-





1999 Terrazas Los Andes Reserve, Vistalba Mendoza 1067 meter


Magtfuld med lidt

krydret og sødmefuld vanille duft og smag.


Skjold Burne Vinhandel 43 45 14 22 kr. 106,-





1997 Trapiche Medalla

Cabernet Sauvignon "Las Palmas" Maipu Mendoza


Klassisk, stor vin i fornem harmoni. Perfekt.


AMKA Vinimport 86

41 96 00 kr. 175,-





1999 Catena Cabernet Sauvignon, Agrelo Vineyards, Mendoza


Som en stor Bordeaux, stringent, vinøs

med en lang, lang eftersmag.


Philipson Wine kr. 129,-





1998 Trapiche Iscay Merlot/Malbec (Rolland/Angel) Mendoza


Kompleks,

fyldig og sødmefuld tørhed, som bare bliver i munden for evigt.


AMKA Vinimport 86 41 96 00 kr. 245,-





1999

Catena Malbec, Lunlunta Vineyards, Mendoza


Ildfuld med lidt brombær, urter og lakrids pakket blødt ind.


Philipson

Wine 86 41 96 00 kr. 129,-

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen