Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Den blinde passager er fransk

(ROM) Nissans nye Micra er en positiv overraskelse. Fra at have set bilen stå på Paris-udstillingen for nylig til at køre

den i Roms tætte bytrafik, er der ikke langt.



Eller sagt på en anden måde. Bilen indfrier forventningerne.

Den er herligt uhøjtidelig i designet. Kører komfortabelt og i det indre er der nydelig finish kombineret med moderne

overflader og god formgivning. Det eneste punkt, hvor bilen skuffer lidt er i rummeligheden. Præcis som med den lille Citroen

C3, ja så er der lys luft og rummelighed ved forsæderne. Men på bagsædet stopper festen og pladsen er gennemsnitlig,

hvis vi sammenligner med klassens bedste på det felt. Det uhøjtidelige design får ikke blot smilene frem men er

også praktisk. De store ''frø øjne'' i form af små toppe på forlygterne tjener som pejlemærker

for chaufføren. De indikerer hvor bilens front er og det er bl.a. med til at gøre bilen meget let at parkere. Med til

fornemmelsen af en meget letkørt bil er også en lille venderadius. Micra skal ikke bruge meget plads at vende rundt på

og da man samtidig sidder højt er Micra fin i snæver bytrafik. Ved første øjekast ser den nye udgave meget

større ud end forgængeren. Men faktisk er bilen 3 cm kortere. Til gengæld er akselafstande øget med 7 cm

og først og fremmest har vokseværket ramt bredde og højde som det sker med stort set alle biler i disse år.











Demokratisk

hightech

Med Micra slår Nissan er slag for demokratiseringen af al det avancerede udstyr som luksusbilerne har. Alle Micra-modeller

har som standard sagt farvel til tændingsnøglen. Du beholder blot en lille firkantet sender/nødnøgle i

lommen. Bilen lukkes op og låses ved et tryk på en lille knap i dørhåndtaget og selve starten foregår

ved at placere foden på bremsen og så dreje en lille knap, der hvor tændingsnøglen normalt sidder. Nissan

har heldigvis sprunget det småidiotiske mellemled over, hvor man først skal stikke en kreditkort-lignende tingest ind

i en sprække og derefter trykke på en start-knap. Avanceret teknik skal arbejde så let som muligt for brugeren,

er Nissans filosofi. Tak for det.



Ved præsentationen kørte vi mest i modellen med den kraftigste 1,2-liters motor.

Den har 78 hk og virker harmonisk om end den siger vel meget under acceleration. Men den trækker bilen fint fra lave omdrejninger.

Vi havde ikke lejlighed til at prøve den mindste 1,2''er, der har 65 hk, men vores erfaring siger os at den mindste motor ofte

er fuldt tilstrækkelig for de fleste. Det samlede benzinmotor-udvalg rummer også en 1,4''er med 88 hk. Den fås i

Danmark kun med højeste udstyrsniveau, der benævnes Tek-na. De billige versioner hedder Visia og dermed følger

Micra den nye Primera. Den vigtigste forskel mellem de to udstyrsniveauer er hjulstørrelsen. Tekna står på 15''

og alle testbiler i Rom var forsynet med denne montering. Vi kan derfor ikke redegøre i detaljer for hvordan bilen opfører

sig med 14'' hjul. Men på 15''er undervognen sat fornuftigt op. Komforten er god og netop her mærker vi, at Renault har

haft en finger med i spillet. Micra''s undervogn formår på bedste franske facon at filtrere ujævnhederne fra, så bilen

bevæger sig tyst og komfortabelt. Nissan Micra er hos forhandlerne i løbet af marts. Omkring sommerferien bliver det

muligt at få en Micra med 1,5-liters commonrail diesel(65 hk). Senere følger samme motor med ladeluftkøler og

dermed yder maskinen ca. 82 hk. Micra er en venlig bil. Der er ikke skygge af aggressivitet i designet. Det gælder også

for det indre. Formerne er runde og designet fokuserer på at bilen skal være rar at opholde sig i samtidig med at den

er praktisk. Dørsiderne er et godt eksempel. De er beklædt med fingervenlig plast og det kombinerede håndtag/armlæn

er venligt rundet så din underarm hviler blødt og lænestolsagtigt. Samtidig er der plads til småting i midten.

I Tekna-versionerne er passagersædet forsynet med et hemmeligt rum. Løft selve siddefladen og du har et godt rum til

værdigenstande. Alle modeller har et kombineret hemmeligt rum/ kopholder i midterkonsollet og så har Nissan fint nok sendt

den ellers udødelige cigartænder på pension. I stedet er der et 12V-udtag. Materialerne på instrumentbordet

er venlige at røre ved. En anelse noprede flader præger plasten og på toppen af instrumenterne er der gjort plads

til at man kan have genstande liggende. Bagsædet er af den forskydelige slags og det giver et fleksibelt bagagerum, der rummer

mindst 237 liter. Bagklappen åbner dog ikke højt nok, men det bliver muligvis rettet inden bilen når de danske

butikker. En afgørende faktor for Micra''s succes bliver naturligvis prisen. Der er stadig længe til bilen lander i Danmark,

så importøren er ikke færdig med at forhandle prisen. Man stiler mod at ramme en prisstruktur, der matcher Toyotas

lille Yaris med et lille tillæg for det ekstraudstyr som Micra som grundbil har i forhold til Yaris.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen